Raggen met Alleweder

Dag Andre en anderen,

Wat ik bedoelde met mijn vraag over de Alleweder is dit:

In het verleden heb ik wel mensen horen zeggen dat je 'af en toe' wel eens
een popnageltje moet vervangen. Hoe vaak is dat, en is het wel nodig?

Op de Britse wegen wordt je nogal geklutst, en flinke kuilen zijn niet altijd
te ontwijken. De fietsen die ik hier tot nu toe gebruikt heb:

Union Extra met groot frame. Gebroken spaken, gebarsten velgen.
Linear 48" (Langste versie): In drie jaar vier achterassen gebroken,
achterwiel kapot, achtervork scheef.
Challenge Hurricane: Tot nu toe geen schade.

Mijn conclusie: Ik rij blijkbaar hard en daar kunnen niet alle fietsen tegen.
Ik zou een Alleweder overwegen als gemaksfiets, d.w.z. instappen en
wegrijden. Geen gezeur met regenpakken, accu's en zo (althans dat hoop ik).
Zo min mogelijk onderhoud, en dus zeker niet de verplichting iedere X weken
alle klinknagels te moeten controleren.

De nieuwe Alleweder 26 kilo? Ik dacht dat de 'oude' 28 kilo woog? Is dat
kleine verschil de milieuvervuiling wel waard? Glasvezel constructies zijn
dacht ik moeilijk te recyclen en repareren?

Groeten,

Wouter