Vlaggetje

Arybert Lekkerkerk schreef:
#Bovendien krijg ik van iedereen het 'vlaggetjes-verhaal' : 'Je moet

Wie is "iedereen"? Elke rechtop- en bukfietser die je tegenkomt, of
ook ligfietsers?

#er een vlaggetje op zetten want je zit veel te laag om gezien te
#worden.' Ik ben benieuwd wat anderen daarvan vinden. 'k heb zelf de indruk

Het beste verweer hiertegen is: "Iedereen ziet toch de strepen op de weg?
Nou, die zijn nog veel lager dan ik op mijn ligfiets!"
(Al schijnen met name doorgetrokken strepen in het midden van de weg en
haaietanden voor sommige automobilisten onzichtbaar te zijn :-(  )

#dat zo'n vlaggetje bij oversteken met lage heggetjes en geparkeerde auto's
#toch geen garantie biedt.

Hoe bedoel je: geen garantie? Oversteken als je niks kunt zien is sowieso
stom... Maar als jouw vlaggetje boven die auto's en heggetjes uit steekt,
hebben de anderen jou toch wel eerder in de gaten. Kan geen kwaad.

Het hangt er een beetje vanaf hoe laag je fiets is. Op mijn zelfbouwer ben
ik even laag als een klein kind of een auto, maar op de Jouta driewieler
van m'n vriendin moet wel degelijk een vlaggetje (komt percies op hoofdhoogte
van een rechtopfietser uit), omdat anders het risico dat je onder het blikveld
van een rechter autospiegel rijdt wel erg groot is.

Van sommigen heb ik gehoord dat een vlaggetje enorm kan zwiepen en aldus een
gevaar voor medefietsers is, maar die ervaring deel ik op de Jouta in ieder
geval niet.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-