Re: NLHPV Digest V01 #110

>Nu zie ik aan de andere kant ook twee moeren zitten (achter het
>kettingblad). Moet ik die er ook uithalen? Klopt het dat ik dan eerst
>het kettingblad moet demonteren of is er een andere manier?

Dit zijn waarschijnlijk de bouten die door en door gaan. Nee, niet het
kettingblad loshalen. Blokje hout plat tegen de bracketsteun aanleggen en
tikken met een houten hamer. Het hele zaakje zit behoorlijk vast. En zo
hoort het.

>(om uit te wijken) zelf een rechts af, omdat de remmen onvoldoende
>functioneren. Ik vroeg mij af of dat aan de remblokjes ligt. Zijn
>die aan vervanging toe of zo.

Remmen met de flevobike met hydrauliek gaat prima, zelfs met nat weer. Ik
kan m'n fiets rechtop achter me staande krijgen met die remmen.

Je moet in verband met slijtage de blokjes van tijd tot tijd bijstellen.
Dit kan door de schroef in je remhandle aan te draaien. Op een
gegevenmoment moet je die weer helemaal terugdraaien en de remblokhouders
een ril (bobbel aan de buitenkant van de remcylinder) naar binnen schuiven.

Er zijn inderdaad verschillende soorten blokjes, voor rvs en voor alu
velgen. Zorg ervoor dat je de goede hebt, want de rvs blokjes vreten door
de alu velgen heen. Andersom kan ik me voorstellen dat alu blokjes op rvs
geen grip hebben of juist smelten als sneeuw voor de zon. Wat zegt
Flevobike hiervan?

ard