Re: NLHPV Digest V01 #110

>Andre' Vrielink schreef:
>(Ik schreef:)
>#>Ik denk dat je dan terecht komt bij de Challenge Wing (met 2x26" of 2x28"
>#>wielen).
>#>Of de Optima Eagle (oud model, 26"/28" wielen).
>#>dan wel de CC/Optima Condor (opvolger van Eagle, 26"/26" wielen).
>#Waarom raad je allemaal fietsen met grote wielen aan?
>#Kleine wielen zijn sterker dan grote.
>
>Maar omdat kleine wielen sterker zijn worden ze doorgaans gespaakt
>met dunnere spaken, toch?
*De Meeste ligfiets wielen worden met spaak 14 gespaakt (2mm dik), dit geld
zowel voor grote wielen als voor kleine.

>Probleem was, dat deze persoon niet alleen 150kg weegt, maar ook nog eens
>2m11 lang is. En fietsen met een 26" voorwiel zijn per definitie gemaakt
>voor Lange Mensen. Wat evenwel niet wegneemt - en hier komt inderdaad een
>rectificatie - dat ook op het eerste gezicht lagere fietsen ongeschikt zijn
>voor iemand met zulke korte beentjes als ik. Challenge maakt in ieder geval
>de Wizard en Hurri in twee maten, Flevo de Basic (en Bike?)
*De Basic is er in twee maten, de Bike en Trike zijn er in twee maten en de
Amigo is er in drie maten.

>--------------

>Dag HPV-ers,
>
>Ik wil kijken wat het effect is als ik de trappers van mijn
>Flevobike wat verder weg zet. Ik krijg namelijk nu de indruk dat ik
>met teveel gebogen benen trap. Inmiddels heb ik gekeken hoe dat zou
>moeten en twee moeren losgedraaid. Geen effect.
>Nu zie ik aan de andere kant ook twee moeren zitten (achter het
>kettingblad). Moet ik die er ook uithalen? Klopt het dat ik dan eerst
>het kettingblad moet demonteren of is er een andere manier?
*Om de FlevoBike (Bike, Trike en Racer) in te korten of te verlengen, moet
hetvolgende gebeuren.
1. Draai de twee M6 inbusbouten in het kunststof brackethuis
   met inbussleutel 5mm los.
2. Verplaats het bracket (dit gaat zwaar, en moet met een kunststof hamer
   verklopt worden).
3. Draai de inbusbouten weer vast (let op dat je ze niet te vast draaid)

>-------------

>Beste HPV-ers,
>
>Ik heb inmiddels onder verschillende weersomstandigheden op mijn
>Flevobike gefietst. Moet zeggen dat remmen bij regenachtig weer niet
>al te best is. Komt er ineens een auto van rechts, moet ik wel eens
>(om uit te wijken) zelf een rechts af, omdat de remmen onvoldoende
>functioneren. Ik vroeg mij af of dat aan de remblokjes ligt. Zijn
>die aan vervanging toe of zo.
>Mijn vorige fietsen waren normale fietsen met trommelremmen. Dus van
>remblokjes enzo heb ik geen verstand.
*Wanneer de remblokjes op beginnen te raken zullen ze met regen nog minder
goeg gaan remmen (bijna alle velgremmen hebben bij regenachtig weer iets
minder remvermogen).
Bij trommelremmen is dit niet het geval omdat de regen hier niet bij het
rem-matriaal en rem-oppervlak komt.
Als de remblokjes van de Magura nieuw zijn dan zit-(ten) hier 1 (kleine
remblokjes) of twee (grote remblokjes) groefen in om het water af te
voeren.
Wanneer de remblokjes verslijten dan slijten ook deze groefen er uit en
wordt het water niet goed meer afgevoerd.
Wat je dus kunt doen is de groefen met een zaagje weer iets dieper maken.
Dit zal het probleem in ieder geval een stuk verminderen.

Met vriendelijke groet
                        A. Vrielink
                                Flevobike, Dronten