Re: Flevobike: remblokjes vervangen

Opnieuw verzonden wegens systeemfout alhier...

-------------------- Forwarded from : pi.net!arjen_haayman ---------------------

wilbert.scheer at vbb.nl wrote:
> Ik heb inmiddels onder verschillende weersomstandigheden op mijn
> Flevobike gefietst. Moet zeggen dat remmen bij regenachtig weer niet
> al te best is. Komt er ineens een auto van rechts, moet ik wel eens
> (om uit te wijken) zelf een rechts af, omdat de remmen onvoldoende
> functioneren. Ik vroeg mij af of dat aan de remblokjes ligt. Zijn
> die aan vervanging toe of zo.

Hallo Wilbert,

Mijn ervaring van de afgelopen herfsten (niet die van vorig jaar, die was
zo droog), dat na +/- 1 a 2 maanden de remblokjes compleet op waren.
Inmiddels heb ik ontdekt dat hoe je de blokjes een beetje kunt
bijstellen: bij de remhandel zit een klein schroefje dat met een
imbus-sleutel aangedraaid kan worden. Kun je weer een weekje verder.

Bij nat weer, veel wegwerkzaamheden (altijd in de herfst) en dus veel
zand kan ik na 1 rit van 20 km voelen dat de blokjes weer een beetje
kleiner zijn geworden. Gelukkig heb ik inmiddels een adresje waar die
hydraulische (magura geloof ik?) remblokjes niet zo schreeuwend duur
zijn.

Om een lang verhaal kort te maken: ja de blokjes moeten vaak vervangen
worden. Maak echter niet de fout die ik ook wel eens gemaakt heb, om
hardere, slijtvastere blokjes te gebruiken. Dan komt op een kwade dag de
buitenband uit de velg geklapt, omdat niet de remblokjes, maar de velg
weggesleten is. Dus: zachte blokjes blijven gebruiken!

Zo, hopelijk levert dit weer een dikke thread op.
De groetjes,
Arjen

e-mail: ahaayman at pi.net                                             ergo
s-mail: Gelselaar 20, 7414 BX  Deventer; The Netherlands         bicyclo
Phone (+31) 570-641938                                                 o