Re: Forensen op een ligfiets.

Krist van Besien schreef:
#Ik ben nu reeds 14 dagen de (zeer) gelukkige bezitter van een Optima
#Condor, en heb er vandaag voor het eerst mee naar mijn werk gefietst.
#Wat opviel was dat ik meer last had van overmatig zweten onder mijn
#oksels dan op mijn rug.

Dat is ook mijn ervaring. Heb jij onder- of bovenstuur?
Mijn idee is dat door de meer ontspannen houding je bovenarmen dichter
langs je lichaam hangen dan op een buk- op rechtopfiets, waar je armen
meer naar voren steken. Gevolg: minder ventilatie.

#Zijn er mensen die wat betreft forensen op deze afstand enige ervaring
#hebben, en mij wat tips van de hand kunnen doen? Welke kledij draag je,
#en wat doe je in de winter, om je toch enigszins warm te houden zonder
#drijfnat aan te komen.

Ik fiets normaal gesproken 2x25 km per dag op een gewone rechtopfiets,
maar soms op m'n (nog niet voltooide) ligfiets. Afgelopen winter heb ik
er ook op gefietst, juist vanwege de toen harde, maar snijdend koude
oostenwind. Ik kleed me net als op m'n gewone fiets, maar door de rug0-
leuning kan ik volstaan met een dunnere jas. Bij kou heb ik wel gemerkt
dat m'n voeten enigszins, maar vooral m'n handen kouder worden. Bij de
voeten zal dat ook wel een beetje gewenning zijn geweest, en de andere
doorbloeding. Bij de handen komt het door de ontspannen zit, waardoor je
ze eigenlijk niet actief gebruikt (sturen met twee vingers).

Voor fietsen in de winter geldt in het algemeen dat de meeste afkoeling
veroorzaakt wordt door warmteverlies via het hoofd, en in mindere mate
via de armen en benen. Muts op dus, dat scheelt een jas.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-