Re: artikel in ED

> Ik zie dat ook niet zo zitten. Mijn gewone kruissnelheid is rond 30 km,
> achter een brommer kan ik vrij lang boven de 40 km aanhouden en dan heb ik
> toch ook weinig last van luchtweerstand.
>
> Straks krijgen we allemaal collega's die teleurgesteld op de ligfiets
> kruipen: "in de krant zeiden ze ...." Dat zou niet goed zijn voor het imago.
>
> Erno

Inderdaad!

Er bestaan veel misverstanden op dit terrein. Je kunt globaal
zeggen dat de luchtweerstand van een voorwerp evenredig is met
de weerstandscoefficient Cd, het frontale oppervlak S en de
fietssnelheid in het kwadraat: V^2. Om deze luchtweerstand
te overwinnen is een vermogen nodig, evenredig met de derde
macht van de snelheid: V^3 (alles zonder rolweerstand en wind).

Uit metingen is bekend dat _on_omstroomlijnde ligfietsen een
vermindering van Cd.S behalen van zo'n 25% t.o.v. de bukfiets.
Wordt het door de fietser geleverde vermogen gelijk verondersteld,
dan levert dat een snelheidswinst op van ca. 8%. Bij 30 km/h ligt
dat dus rond de 2 a 3 km/h. En dat is een waarde die met mijn
praktijk-ervaring overeenkomt.

Zou je 50 km/h willen halen met hetzelfde vermogen, dan moet Cd.S
omlaag met een faktor (30/50)^3 = 0.22, hetgeen een reductie van
78% in Cd.S betekent. Voor een onomstroomlijnde fiets is dat niet
haalbaar. Met een goede stroomlijn ongetwijfeld wel. Maar of dat
een verkeers-praktische oplossing is? Je moet dan inderdaad haast
wel naar aparte fietspaden toe...

         at                  Joop H.M.Gooden   Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
   Q/\_//--          at        NLR(NOP)-AX     p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL
   (*)  (*)    Q/\_//--   exp.aerodyn.dep.  tel:  (0)527 24 - 8669 / 8657 / 8444
               (*)  (*)    gooden at nlr.nl    fax:  (0)527 24 - 8210
                                            http://www.nlr.nl/public/