Re: artikel in ED

>Uit metingen is bekend dat _on_omstroomlijnde ligfietsen een
>vermindering van Cd.S behalen van zo'n 25% t.o.v. de bukfiets.
>Wordt het door de fietser geleverde vermogen gelijk verondersteld,
>dan levert dat een snelheidswinst op van ca. 8%. Bij 30 km/h ligt
>dat dus rond de 2 a 3 km/h. En dat is een waarde die met mijn
>praktijk-ervaring overeenkomt.
>
>Zou je 50 km/h willen halen met hetzelfde vermogen, dan moet Cd.S
>omlaag met een faktor (30/50)^3 = 0.22, hetgeen een reductie van
>78% in Cd.S betekent.
> [...]

Hoe zit het eigenlijk met het aandeel van de rol- en wrijvingsweerstand
(wrijving in lagers en aandrijving) in de totale weerstand? Ik meen ergens
gelezen te hebben dat die bij lagere snelheden een groot deel van de totale
weerstand uitmaken, ook bij bukfietsers met een hoge luchtweerstand. In dat
geval hebben alle inspanningen om de luchtweerstand te verminderen nog
minder effect, behalve misschien bij veel tegenwind.

Jan Muller