Re: artikel in ED (snelheid)

Naar aanleiding van de discussie over snelheidswinst t.o.v. de bukfiets
bij gestroomlijnde en ongestroomlijnde ligfietsen wil ik een aantal
kanttekeningen plaatsen:

Voorzichtigheid bij dit soort uitspraken is nodig, aangezien er niet
alleen vele soorten bukfietsen zijn, maar nog veel meer ongestroomlijnde
ligfietsen.

Natuurlijk gaat een triathlonfiets harder dan een hoge lange wielbasis
zitfiets van 20 kilo! En het snelheidverschil tussen mijn eigen omafiets
en lage racer is veel en veel groter dan geschetsts voorbeeld.

Chris Teuben vroeg toen:
> Blijft de vraag: bestaat zo'n gestroomlijnde fiets? Is de Alleweder
> voldoende gestroomlijnd om b.v. 40 Km/U te kunnen halen t.o.v. een
> bukfiets die 30 Km/U haalt?
> Welke fiets heeft CdK Houben in gedachten...?

Bij de vergelijking van een normale racefiets (12 kilo) met een Alleweder
(35 kilo) die op snelheid is, is 30 km/uur versus 40 km/uur inderdaad een
aardige indicatie voor het verschil in snelheid. Maar ook hier moet je
weer rekening houden met: andere spieren, klimmen, optrekken,
klinkerwegdek enz.

Om de topsnelheid van de Alleweder en het acceleratievermogen te
verbeteren, wordt er op dit moment druk gewerkt aan een beter
gestroomlijnde Carbon Alleweder die ongeveer 25 kilo moet gaan wegen. Het
eerste prototype heeft Allert Jacobs ondertussen klaar, deze was tijdens
de ligfietsdag in Leiden 22 september te bewonderen.

Om een indicatie te geven van de gevolgen van dit soort veranderingen:
iemand van wie wij het vermogen gemeten hebben op 1km, en daar gemiddeld
700 watt scoorde (let wel: dit is heel veel) heeft bij een gewone
Alleweder een topsnelheid van ongeveer 50-55, en bij het nieuwe prototype
van de Carbon Alleweder rond de 70.

Dit heeft ook consequenties voor ons gewone stervelingen, omdat optrekken
veel eenvoudiger gaat en de kruissnelheid ook toeneemt. En als we zelf dan
nog 10 kilo afvallen...

Laten we hopen dat dit soort ontwikkelingen de drempel om een ligfiets
voor 10-25 kilometer woon-werk te gaan gebruiken kan verlagen. Snelheden
van 77 km/uur voor dit soort toepassingen zijn op dit moment echter onzin,
al is het fietspad nog zo mooi.

Groet, Marielle Bakker
Wedstrijdcommissie NVHPV