Re: Verlichting.

Krist van Besien schreef:
#De route van mijn werk naar huis loopt voor een deel over onverlicht
#fietspad, door een natuurgebied.

Idem. Bij volle maan prima te doen, met mist een crime.

#Nu het steeds vroeger donkerder wordt
#merk ik dat mijn huidige verlichting (een ecolight op baterijen...)
#niet toereikend is om een hoog tempo te kunnen handhaven.

Ecolight ken ik niet, is dat zo'n groen knipperdingetje of goedkope
batterijverlichting?

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je eisen aan je fiets zijn.
Ben je
- Grammengruwelaar? Dan is een flinke accu uit den boze.
- Mileufreak? Dan zijn accu en batterij zeer fout, en ben je verplicht
  het op eigen kracht (-> dynamo) te doen.
- Snelle Jelle? Dan kan die dynamo juist niet.

Halogeenverlichting is sowieso aan te bevelen, vanwege de veel hogere
lichtopbrengst. Eventueel zou je het kunnen zoeken in LEDs met een
zeer hoge lichtopbrengst. Die bestaan wel, maar dan heb je wel groen
licht (gele LEDs geven minder licht en rode zijn voor achterop).
Voordeel van LEDs is het VEEL lagere stroomverbruik, waardoor je met
een veel lichtlopender dynamo kunt gaan rijden of heel lang met je accu
doet.

Moet het echt veel licht zijn, dan neem je natuurlijk een auto-koplamp
met auto-accu.

Marcel.

 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-