Nieuwe UCI regels

Hoi allemaal,

Op 9 oktober stond er een artikel in de NRC over een operatie die Lance
Armstrong zou ondergaan en dat hij volgend jaar weer met de top renners mee
wil rijden. (dit begreep ik allemaal) Daarna kwam er een stukje achteraan
waarin vermeld werd dat de internationale wielren unie (UCI) paal en perk
wil stellen aan de modernisering van de racefiets. 'De technologie zou een
te grote rol spelen in de wielersport' en 'ze willen terug naar de fiets die
nog herkenbaar is'. (voor mijn vader, mijn opa of voor Fred Flintstone vraag
ik me dan af. Maar dat terzijds). In ieder geval is de belangrijkste nieuwe
regelgeving als volgt: De afstand tussen de trapas en het uiteinde van het
stuur wordt gemaximaliseerd op 15 cm!!!!! Bij de record-fiets van Chris
Boardman eindigde zijn ligstuur ongeveer 30 cm voorbij de trapas.

Eerlijk gezegd heb ik het drie keer gelezen voor ik tot de conclusie kwam
dat ik het echt niet snapte wat ze hier nou mee bedoelen. O.K. Ik weet waar
de trapas zit, en ik snap ook waar het stuur zit (het begin en einde ervan
is natuurlijk iets relatiefs, maar dan nog). In mijn gedachte kom ik dan
steeds met mijn cranks (van 172.5 mm) tegen mijn stuur aan wanneer de
afstand maximaal 150 mm mag zijn.

Nou goed dan ze bedoel 'er voorbij steken' in plaats van absolute afstand.
Ik ga ervan uit dat de trappers van een buk fiets (een snelle tenminste)
loodrecht onder het zadel staan. Hieruit zou dan volgen dat het stuur
slechts 15 cm voor het zadel begint (of eindigd natuurlijk)!!!

In mijn gedachte krijg ik nu heel vreemde fietsen die voorbij komen, en ik
moet zeggen ik vindt ze niet echt herkenbaar als fiets, naast het ongemak
wat je jezelf aandoet op zo'n gedrocht. Maar ik zal hier wel te dom voor
zijn om te weten wat ze hier nou precies mee bedoelen en hoe ik het moet
opvatten deze regel.

Is er iemand op deze lijst die in zijn oneindige wijsheid mij dit uit zou
kunnen leggen of moet ik daarvoor naar een bukfiets lijst schrijven?

Bij voorbaat dank

Groetjes Patrick Nootebos.

 * P.A.H.M. Nootebos      E-Mail: nootebos at ecn.nl
 * Tel: 0224-564509 / 564602    Fax: 0224-563489
 * Netherlands Energy Research Foundation ECN