hoe /cool/ is de ligfiets?

Hoe /cool/ is de ligfiets? Dank voor de respons, overigens was het niet de
bedoeling het Magura-geklep terstond  te smoren.

re: Peter > : Meestal vertel ik dan dat het zeer onprettig is maar
>dat ik dol ben op zelf kwelling. Waarna ik een punaise aanbiedt om tijdens
>het fietsen op te gaan zitten.

Als je dat meent, en dat veronderstel ik gelet het gehalte van de
NLHPV-list, denk ik dat je alleen maar het beeld bevestigt dat de
Buitenwacht van ligfietsers heeeft:  'Die zijn een beetje maf, en anders
word je het wel'.
De geschiedenis heeft keer op keer bewezen dat nieuwe dingen door de
meerderheid met scepsis tegemoet wordt  getreden. Anticipeer daarop en zeg
liever; 'Heeft u nog niet zo'n ding?' of 'Een comfortabele bank zit toch ook
lekkerder dan een barkruk?'

> Theo van Soest: Een mooie ligfiets is ontzettend cool: als mensen de
gelegenheid
>hebben om je op een terras aan te spreken tonen ze vaak oprechte
>interesse en bewondering. Maar je doet zoiets teniet door op een
>afgeragd of zelf in mekaar geflansd ding te gaan rijden

Misschien moet overwogen worden een dress code te ontwikkelen - naar
analogie van de Mods, een subcultuur in de UK die strak in het pak op
scootertjes door de UK scheurde, zonder enig technisch benul van het
apparaat. (Een bougie konden ze nog niet vervangen.) Een dress code die ook
geldt  voor de machine waar je op rijdt: gewoon een puike ligfiets. Over
geitewollen sokken wordt de banvloek uitgesproken evenals die letterlijk
spuuglelelijke fietskleding met een kleurstelling alsof iemand die bedorven
bosvruchtentaart heeft gegeten, net over je shirt gekotst heeft.
Neem een voorbeeld aan de ATB, het eerste rijwiel dat goed gemarketed is
(dankzij de Amerikanen). Rond 1985 reden in Rotterdam de grootste
patje-peejers met hun buik tegen het stuur, op een mouainbike . (Maar dat is
natuurlijk het andere uiterste.) Hetzelfde geldt voor de ligfiets: deze
fiets zou door veel grotere groepen gebruikt kunnen worden, als deze maar
als aanvaardbaar gecommuniceerd wordt. Bij een veel bredere penetratie gaat
het exclusieve er een beetje af, maar misschien houd je wel per saldo een
betere  wereld aan over - wat dat ook mag zijn.

Robert van Weperen