Re: cool, maar niet sociabel

reinder at IAEhv.nl wrote:

> Robert van Weperen brengt een belangwekkend onderwerp naar voren.
> De ligfiets heeft een uitvinders/pioniers/techneut/fanatiekeling-imago. Daar
> is niets mis mee, als de ligfiets bedoeld zou zijn voor uitvinders,
> techneuten en human power pioniers.
>
> De vraag is of er iemand naar een verspreiding, vulgarisering van het
> ligfietsgebruik streeft. Noch de huidige fabrikanten, noch de huidige
> berijders lijken daar op uit. Alleen de commisaris van de Koningen in
> Brabant, dan? De huidige ontwerpen voldoen echter niet aan criteria die een
> [...]

De ligfiets HAD een alternatief imago, maar met de komst van de fietsen van bv.
Challenge en Optima Cycles ziet een ligfiets er even gelikt uit als een flitsende
mountainbike. Het alternatieve imago van de ligfiets verdwijnt thans met hoog tempo. Een
jaar geleden vroeg de man in de straat: "ligt dat nou lekker?", tegenwoordig hoor je:
"je ziet ze steeds meer he?" De komst van de Relaxx van Batavus heeft het publiek ook
weer een stuk verder omgeturnd. Batavus, het voorbeeld van conservatief fietsdenken
heeft een ligfiets in het assortiment! Dan MOET het wel goed zijn, zo'n ligfiets.
	Zelfs een lage racer wordt meer en meer geaccepteerd. Ik rij zelf op zo'n ding
en hoor steeds vaker kreten als: "Gaaf", "Te gek" en "Dat lijkt me toch ook wel wat".

Ik denk dat de grotere fabrikanten zeer zeker een verspreiding van de ligfiets
nastreven. Juist het streven om de ligfiets uit de alternatieve sfeer te halen is daar
een teken van.

Een goede ligfiets spoort zo goed dat je 'm aan de hand kan meevoeren door het zitje
vast te houden. In geval van een fiets met bovenstuur hoef je zeker niet te bukken. Je
ziet ook een tendens naar bovensturen; toegankelijker voor de beginner. Met de komst van
steeds meer ligfietsers is er immers sprake van een grote groep beginners.

De fiets-detailhandel in Nederland riep destijds: de mountainbike zal nooit wat worden.
De Nederlander is daar veel te nuchter voor. Dat het iets anders gelopen is weten we
allemaal. Als de ligfiets een zeker omslagpunt bereikt (bv. 1 op de 100 fietsen is een
ligfiets), kan deze best uitgroeien tot een geaccepteerd vervoermiddel en kan het ook
best een hit worden.

Je kan meer bagage kwijt op een ligfiets, dus boodschappen mag geen probleem zijn. Meer
dan e'e'n kind vervoeren is lastig, maar een fietskar is zelfs bij een gewone fiets dan
vaak al handiger. Kind in stoeltje aan stuur is immers ook niet alles.

Ik ben altijd als eerste weg bij een stoplicht en wendbaarder dan menig fietser. Een
ligfiets echt in de vingers krijgen duurt langer dan een paar weken, maar de
uiteindelijke prestaties zijn altijd beter.

Een gewone fiets voor alledag bestaat niet, evenals een ligfiets voor alledag er niet
is, maar een fiets als de Challenge Wizard komt er verdraaid dicht bij. E'e'n fiets voor
alle toepassingen kan gewoon niet, vraag maar aan Mike Burrows (ontwerper Windcheetah,
thans in dienst bij Giant)

De enige hindernis die nog genomen moet worden is de aversie van de gewone fietser tegen
die afwijkende geometrie van de ligfiets. Iedereen kan nu zien dat de ligfiets
kwalitatief niet meer onderdoet voor een hoogwaardige gewone fiets, zelfs de prijzen
beginnen er op te lijken.

Ik zie het er nog wel van komen dan de ligfiets een groot marktaandeel verovert,
waarschijnlijk al in de komende tien jaar.

Danny Siepman, d.siepman at pi.net