Vormgeving

> [...]
> aangelegenheid. Je vergeet daarbij de Waaghalzen te noemen. In those days
> liet men tenslotte bij bosjes het leven om iets 'van de grond te krijgen'.
> Hiermee typeert Hein Reinders exact de fase waarin de ligfiets zich bevindt:
> Het is nog een volstrekte early-adapters aangelegenheid, de massa moet nog
> komen. (Ja, ik hoor sommigen al verzuchten: laat de massa van mijn
> exclusieve speeltje afblijven. Hoe moet ik straks opvallen, als iedereen op
> een ligfiets rijdt? Sorry, maar IK stel me op het standpunt: zo'n ligfiets
> is zO plezierig, dat moet iedereen weten.)

Naar mijn mening bevindt de ligfiets zich allerminst in een early
adapters fase. Wat constructie en gebruikte technieken betreft, doet de
nederlandse productie-ligfiets niet onder voor die van de gewone fiets.
Het leuke aan de ligfiets is dat er veel verschillende soorten
bestaan. Standaardisering welke nodig is om in grotere aantallen te
kunnen produceren is daardoor nog ver te zoeken. Gelukkig!

Naar mijn idee is de ligfiets voldoende bekend bij de Nederlanders, en
het kan natuurlijk geen kwaad om zo'n ding te promoten, maar als de
ligfiets werkelijk praktischer is dan die rechtop dingen, dan komt de
grote vraag naar ligfietsen vanzelf wel, inclusief de behoefte aan
standaardisering.

> Nee, de meeste berijders houden deze sensatie natuurlijk het liefst voor
> zichzelf. Met uitzondering van Johan Vrielinck, Twigt Ligfietsen, Batavus en
> mijzelf, Maar wat mij betreft kijken er ook eens een paar jongens en meisjes
> van de Academie voor Vormgeving in Eindhoven evenals De Rietveld naar.
> Wedden dat zo'n fiets nog /cooler/ wordt.

Het komt vrij vaak voor dat studenten aan de Academie voor Industriele
Vormgeving Eindhoven de ligfiets als afstudeeronderwerp kiezen. Niet al
te lang geleden stond er een artikel in het HPV blad over zo'n
afstudeerfiets.
Bart Massee studeerde destijds af op de "Kievit" een
gestroomlijnde trike, waarvan het model bij Flevo Bike te bewonderen is.

Vormgeving van de ligfiets is zeker belangrijk, maar helaas ook weer
afhankelijk van de productieaantallen. De "vormgever" gaat zich pas
professioneel met de ligfiets bezighouden als daar commercieel gezien
ruimte voor is, en in de regel bepaalt de fabrikant wanneer dat zal zijn.

Het zou leuk zijn voor het clubblad als dergelijke afstudeeropdrachten
beschreven worden, het is namelijk voor bijde partijen interessant, het
clubblad kan leuke plaatjes laten zien en degene die afstudeert krijgt
een geinteresseerd publiek.

Groetjes,

SACHA KNOOP   (ex AIVE'er)