Re: artikel in ED

> Hoe zit het eigenlijk met het aandeel van de rol- en wrijvingsweerstand
> (wrijving in lagers en aandrijving) in de totale weerstand? Ik meen ergens
> gelezen te hebben dat die bij lagere snelheden een groot deel van de totale
> weerstand uitmaken, ook bij bukfietsers met een hoge luchtweerstand. In dat
> geval hebben alle inspanningen om de luchtweerstand te verminderen nog
> minder effect, behalve misschien bij veel tegenwind.
>
> Jan Muller

Ik heb inderdaad al dergelijke krachten niet meegenomen, omdat ze
bij hogere snelheden al gauw ondergeschikt(er) worden.

Meestal wordt verondersteld dat de rolweerstand evenredig is
met de belasting op de fiets, zeg maar het totale gewicht. Ik kan me
voorstellen dat je iets dergelijks mag zeggen voor de krachten op
wiellagers. Wellicht geldt dit niet voor de wrijvingskrachten op de
aandrijving. Die lijken mij eerder globaal evenredig te zijn met de daarin
werkende krachten, dus meer met het geleverde vermogen (uitgaande van
een gegeven trapcadans), maar ik ben geen werktuigbouwer dus hou me ten
goede. Bovendien heb ik me altijd laten vertellen dat een goede ketting-
aandrijving onverslaanbaar is.

Concentreren we ons dus op de rolweerstand, dan is die kracht
verantwoordelijk voor een vermogensconsumptie evenredig met je snelheid.
Zoals gezegd, het vermogen voor het overwinnen van de luchtweerstand
gaat evenredig met de snelheid tot de 3e macht. Bij toenemende
fietssnelheid zal deze laatste dus al gauw dominant worden.
Zeker bij fietssnelheden in de orde van 50 km/h waarover gesproken werd.

Omgekeerd geldt dus ook dat bij LAGE snelheden de rolweerstands-verliezen
belangrijk worden t.o.v. de luchtweerstands-verliezen.

Joop Gooden

         at                  Joop H.M.Gooden   Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
   Q/\_//--          at        NLR(NOP)-AX     p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL
   (*)  (*)    Q/\_//--   exp.aerodyn.dep.  tel:  (0)527 24 - 8669 / 8657 / 8444
               (*)  (*)    gooden at nlr.nl    fax:  (0)527 24 - 8210
                                            http://www.nlr.nl/public/