Re: een ligfiets als enige vervoermiddel... lukt dat?

cyrilaus at worldonline.nl wrote:

> Hallo!
>

> Totdat...een of ander schaamteloos sujet me twee weken geleden mijn
> superdeluxe fiets heeft gestolen.

Laten we hopen dat dit sujet binnenkort naar het ziekenhuis moet voor een onschuldige
blindedarmoperatie en dat per ongeluk z'n rechterbeen wordt geamputeerd.
Zelf heb ik ook een Expedition gehad, een wereldfiets. Ik heb het arme ding uiteindelijk
maar verkocht want toen ik eenmaal een ligfiets (M5, korte wielbasis) had, stond de
Giant maar wat te verstoffen in de schuur.
Intussen heb ik de M5 ook weer van de hand gedaan (snik) omdat ik overstapte op een
zelfgebouwde lage racer. En daar doe ik alles mee.

> Maar hoe fietst een ligfiets met Karrimor fietstassen (4 stuks) vol
> huishoudelijke boodschappen? Kan ik er 25 kilo eenpersoons-kampeervakantie-bagage
> op kwijt zoals op mijn good-old-GI=
> ANT?

Ja, op een gewone ligfiets kun je meer bagage kwijt dan op een bukfiets. Ik ben op m'n
M5 naar Engeland geweest en had meer dan 25 kg bagage bij me. Geen probleem. Zorg wel
dat je spullen ook een beetje onder je zitje hangen. En hoe lager je bagage hangt hoe
prettiger het fietst. Spaakbreuk door al dat gewicht komt niet snel voor dankzij de
vering die klappen opvangt. Karrimor fietstassen kun je prima kwijt: de kleintjes (die
op je voorvork zaten van je bukfiets) kunnen onder het zitje worden opgehangen. Je kunt
desgewenst lowriderbeugels aanbrengen.

> Zo ja, hoe lekker rijdt het als je dagen achter elkaar 200 km wil fietsen=
> ?

Uh, das wel erg veel. Maar als je dat kunt op een bukfiets, dan lukt dat ook op een
ligger. Zorg er wel voor dat het zitje perfect aansluit op je lichaam. En: calculeer een
paar maanden spieraanpassing in voordat je de wereld overfietst.

> Hoe fietst het met 25 kilo een franse berg op?

Ik ben nooit een franse berg opgefietst, maar wel engelse. Een onmisbaar attribuut op
een ligfiets (eigenlijk ook op een bukfiets) zijn SPD-pedalen. Ik heb ze ook en het met
je schoenen vastgeklikt op de pedalen rijden is echt heerlijk. Wel heb ik de veer van de
pedalen vrij licht afgesteld, zo kom ik ALTIJD zonder inspanning onmiddellijk los.
(VK-spd pedalen. goedkoop en goed). Algemeen: klimmen op een ligfiets heb ik altijd
prettiger gevonden. Je hoort wel eens dat mensen bij 0,2 km/uur omvallen en de fiets dan
niet in bedwang kunnen houden. Nooit last van gehad, misschien kwestie van bagage beter
ophangen en verdelen.

Kun je "alles" doen met
> alleen een ligfiets? Ervaringen graag, ervaringen.... =20
> Mij lukt het aardig. Ik heb nu dus een lage racer. Deze is echter voorzien van
verlichting etc. Verder zit er een bagagepuntje op, waarin ik afgelopen zomer al m'n
zooi kwijt kon voor een fietsvakantie. Boodschappen: met de fietskar. Sinds ik zo'n ding
heb is de wereld er een stuk zonniger op geworden. Ik kan wel ZES kratten bier tegelijk
vervoeren. Als je je niet bezig houdt met het vervoer van zinloos grote hoeveelheden
bier, dan kun je zonder kar ook een hoop. Algemeen: op een ligfiets kun je meer kwijt
dan op een gewone fiets, mits er natuurlijk tassen ed. aanhangen.

Mocht je besluiten een ligfiets te gaan kopen, orienteer je dat goed. Er zijn vele
merken en vele typen. Ga je veel fietsen in heuvels en bergen? Neem een
achterwielaangedreven fiets. Kijk of er robuuste banden oppassen, kijk naar maximale
stuuruitslag, hoe soepel/stug is de vering? Is de bagagedrager meegeveerd? Wat voor
remmen? Enz,enz.

Veel succes!

Danny Siepman,
d.siepman at pi.net