Re: Ligfiets en rugklachten?

arjen_haayman at pi.net wrote:

> Een collega van mij overweegt om te gaan pendelen met een ligfiets (we
> hebben tegenwoordig een streng parkeerbeleid. Het werkt! :) )
> Ik heb hem uiteraard enthousiast geholpen aan informatie, maar in de
> Ligfiets FAQ (http://www.xs4all.nl/~marcz/FIETS/fietsfaq.9.html) kwam hij
> een verontrustend berichtje tegen dat ligfietsen soms rugklachten kan
> veroorzaken. Daar hij voorzichtig moet zijn op dat terrein dreigt hij nu
> dus er van af te zien.
>
> Wie heeft een mening over de kwestie ligfietsen vs. rugklachten? Ik wil
> [...]
dat hij tot z'n verdriet niet meer op een bukfiets kon. Sterker nog: hij kon niet langer
dat tien minuten staan, want dan verging ie alweer van de pijn. Hij heeft een aantal
sterk verschoven wervels en is zodoende flink gehandicapt. Intussen rijdt hij al weer
een tijdje rond op de ligfiets en dat bevalt hem buitengewoon goed.

Ik heb nog nooit gehoord dat een ligfiets rugklachten kan veroorzaken. Dat wil zeggen:
blijvende klachten. Als ik op een slecht aansluitend zitje ga rondrijden voelt dat
natuurlijk niet echt prettig, maar eenmaal van de fiets af is dat snel weer over. Een
ding durf ik zondermeer te stellen: een gewone fiets geeft een vele malen grotere kans
op structurele rugklachten dan een ligger. Ik vind de houding op een gewone fiets gewoon
ongezond.

Danny Siepman
d.siepman at pi.net