Re: Ligfiets en rugklachten?

maier at FS-IAM-1.jrc.nl wrote:

> Sorry for writing in English, but my Dutch would be
> ununderstandable. I can only read it.
>
> The crucial point for back pain on a ligfiets is the shape of the
> seat. The normal shape of the backbone looks like a very softly bent
> 'S' and this is the shape the seat should have, too. It should give
> support over the whole length of the rider's back.
>
> The length of people's backbones is individual - so seats should be
> fitted individually, too. Same for the shape of backbones - the
> curvature should be fitted individually as well.

> [...]

Yes, maar ik prefereer de harde zitjes. Op de wat minder grote afstand en
voor rustig toerwerk gaat het best, zo'n garden-seat, een met gaas
bespannen zitje. Maar uiteindelijk kun je alleen met een hard zitje en
een zacht kussen de ideale zit maken. Bovendien kun je je effectiever
afzetten tegen een hard zitje. Een 'garden-seat' geeft altijd wat mee,
waardoor je je kracht minder efficient overbrengt op de pedalen.

En ik blijf het zeggen, vooral tegen beginnende ligfietsers: blijf zoeken
naar de ideale pasvorm. Ik hoor veel te vaak klachten over drukpunten en
pijnlijke plekken, terwijl die vrijwel altijd zijn op te lossen door
stukjes foam aan te brengen of desnoods juist wat materiaal weg te nemen
(vaak effectief bij pijnlijke stuitjes enzo).

Danny Siepman
d.siepman at pi.net