Re: Voorrang

On Oct 31,  2:08pm, kpbnl!wijkstra at fwi.uva.nl wrote:
> [...]
> Chris Teuben schreef:
> #Ik las kortgeleden dat snelverkeer binnenkort voorrang moet verlenen
aan
> #fietsers die van rechts komen.
>
> Mwoah... ligfietsers zijn toch al snelverkeer...
>
> #Wanneer gaat dit ook al weer in?
>
> Volgens mij was het slechts een voorstel.
> Ik denk trouwens dat het geen ene moer uit zal maken. De doorsnee
fietser
> neemt tegenwoordig toch al overal voorrang (lees: schiet overal
tussendoor).
> En voor wie zich wel aan de regels houdt verandert er ook niks:
vrijwel alle
> kruisingen waar zich fietser over begeven worden immers in rap tempo
voorzien
> van haaietanden en andere ongein voor de neus van de fietsers.

In Belgi=EB (waar ik opgegroeid ben) is het zo dat fietsers die zich op
de rijbaan bevinden aan (ongeveer) dezelfde regels onderworpen zijn als
auto's. Dus ook voorang van rechts en zelfs voorsorteren (is mij zo
geleerd) en links inhalen (gaat probleemloos in het centrum van
Gent...). Dit is geloof ik ook in de meeste andere Europese landen zo,
en het voorstel dat nu de ronde doet zal voornamelijk tot doel hebben
het Nederlandse verkeersreglement meer in overeenstemming met de rest
van Europa te brengen.

vr.gr.
Krist

Krist van Besien                                             besien at q8.nl
Service & information administrator   systems department
Kuwait Petroleum Benelux bv.                                 Rotterdam NL