Re: voorrang nemen

Wouter.Suverkropp at jet.uk wrote:

> Een onderdeel van goed verkeers deelnemer zijn is het kunnen
> opvangen van andermans stommiteiten. Laten we liever een beetje
> voorzichtig doen.
>
> Wouter

Inderdaad, je moet altijd doen alsof die ander blind is en jijzelf onzichtbaar, zo leef
je het langst. Anderzijds zie je in toenemende mate dat fietsers in de verdediging gaan
in het verkeer, en dat automobilisten met de dag botter worden. Ik probeer dan ook
regelmatig assertief op te treden, zonder mijzelf of andere fietsers daarmee in gevaar
te brengen. Ik noem maar wat: blik geeft geen voorrang en ik doe net alsof ik dat niet
zie en rij gewoon door. Ik sta zo op m'n rechten. Uiteraard zorg ik er altijd voor dat
ik op tijd stil kan staan. Maar aan de andere kant heeft deze wijze van optreden al
talloze malen tot het door mij gewenste resultaat geleid: de automobilist in kwestie is
op z'n botte en (doorgaans) opzettelijke fout gewezen en heeft bovendien een
hartverzakking van schrik gekregen. Hij (ook wel eens zij) dacht een kort moment dat ie
die rare lage fiets onder z'n wielen zou krijgen. Wist hij veel dat die rare lage fiets
zo'n korte remweg heeft.
Uiteraard moet je altijd voorzichtig met jezelf zijn en de situatie goed inschatten. Je
mag best assertief zijn, als het maar een doel heeft en je je niet verlaagt tot het
niveau van die ingeblikte etterbak. Verder maar beter niet gaan lopen sollen met
Sportschoolsjonnies in BMW en dergelijke. Die remmen nergens voor.

Danny Siepman,
d.siepman at pi.net