Re: Relaxx afgekraakt

----------
> From: p.j.j.mijland at kub.nl
> To: Ligfietsen <nlhpv-mail at ffshq.iaehv.nl>
> Subject: Relaxx afgekraakt
> Date: vrijdag 1 november 1996 9:33
>
> Helemaal met de grond gelijk gemaakt ... de Batavus Relaxx in het
> novembernummer van Consumentengids. En ligfietsen is ook niet leuk: je
> krijgt steeds opmerkingen als "opstaan luilak". Volgens de
Consumentengids.
> Over echte ligfietsen hebben ze het niet.
> Zo lukt het natuurlijk nooit om de ligfiets zijn verdiende plaats in onze
> wereld te geven.

Als bezitter van een relaxx kloon, flevo basic, verbaast mij het tumult
over het artikel in de konsumenten gids.  Er vanuitgaand dat de kritikaster
het artikel gelezen hebben wil ik er dan ook aan dit hand van dit artikel
op reageren.Consumenten voorlichting geeft aan wat er gebeurt als je als
bukfietser op een ligfiets gaat zitten. Allemaal weten we ongetwijfeld nog
dat de eerste ritjes niet het gemak en of komfort van de bekende ritjes op
een bukfiets hadden. Dat heeft veel te maken met het feit dat de meeste
fietsers al jaren op een bukfiets gereden hebben voor ze aan de ligfiets
begonnen. Deze konstatering ziet de consumentenbond over het hoofd.  Dat
achterom kijken niet eenvoudig is, blijkt uit de vele bijdragen die ik in
deze rubriek over spiegels mocht lezen, de kritiek hierop lijkt mij ook
zonder meer  terecht. In de derde alinea stel de consumentenbond dat het
trapstel, na aanpassing kantelt en niet meer vast te zetten is. Gelukkig
heeft mijn "kloon" dat niet, maar als dat wel het geval was zou ik ook
terecht een ontevreden konsument zijn. Of ik nu een buk of een ligfiets
had. "Vaster draaien hielp niet" is de tekst en dat is hevige kritiek.
Onderdelen die de broek schoon moeten houden doen niet hun werk en moeten
vast gezet worden,  om deze klus te klaren, dit lijkt mij ook terecht
kritiek van de konsumenten bond.
Zelf vind ik het positief dat het fenomeen ligfiets voor de eerste keer
voorkomt in de consumentengids, dat geeft aan dat de ligfiets een ander,
minder aan de rand van de samenleving plaats in de samenleving begint in te
nemen. Hulde aan Batuvus die gaat pogen de kritiek punten, van de
consumenten bond op te lossen.

 midden op de rijbaan fietsend,
       zien automobilisten je sneller
       mis je de opengeworpen portieren