stuurgedrag ligfietsen

Ik vraag mij af hoe het gesteld is met het stuurgedrag van
ligfietsen. Kun je makkelijk met losse handen rijden? Zijn
snelle uitwijkmanoeuvres mogelijk? Kom je goed door een
S-bocht? Dat soort zaken.

Zelf rijd ik nu ca. 5 jaar op een Flevobike. Ik vind dat
de besturing nog steeds relatief veel aandacht vraagt,
tenminste voor de wat lastigere manoeuvres als snel
uitwijken en S-bochten. Rechtuit is met losse handen geen
probleem. Zo rijd ik meestal en het is erg gemakkelijk
i.v.m. kaartlezen en andere handelingen waarbij je even
twee handen nodig hebt. Verder is mijn ervaring dat het
bij de flevobike absoluut noodzakelijk is dat beide voeten
op de pedalen staan. Anders kom je snel in een onstabiele
situatie. Als ik met een voet van het pedaal afschiet,
resulteert dat meestal in een bloedstollende (en dus potentieel
gevaarlijke) slingerbeweging

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen!

        at                  Joop H.M.Gooden   Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
  Q/\_//--          at        NLR(NOP)-AX     p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL
  (*)  (*)    Q/\_//--   exp.aerodyn.dep.  tel: (0)527 24 - 8669 / 8657 / 8444
              (*)  (*)    gooden at nlr.nl    fax: (0)527 24 - 8210
                                           http://www.nlr.nl/public/