kettinggeleiding Flevobike

Een tip/waarschuwing voor diegenen die Flevobike rijden en regelmatig
last hebben van een eraf lopende ketting (dat gebeurt meestal bij het
schakelen): monteer een ketting-geleiding vlak voor de ketting het
grote tandwiel opgaat (klemmetje met stukje teflon-buis volstaat).

Ik heb zelf in het begin regelmatig last gehad van een eraf lopende
ketting. Meestal geen probleem omdat hij er aan de trapas-kant afliep
en dan daar op de as bleef hangen. Op een kwade dag liep hij er echter
aan de trapperkant af en met het pedaal in de laagste stand kan de ketting
dan om het voorwiel heen slaan. Dat gebeurde dan ook met als resultaat
dat ik met een keurige boog op het asfalt belandde en mijn fiets achter
mij aan. Niet leuk als dat met 40 km/h gebeurt (gelukkig reed ik niet
zo hard).

Johan Vrielink was zo sympatiek om de schade weer op te knappen en
monteerde daarbij bovengenoemde ketting-geleiding. Een zinvol
veiligheids-item voor de Flevobike, dus.

        at                  Joop H.M.Gooden   Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
  Q/\_//--          at        NLR(NOP)-AX     p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL
  (*)  (*)    Q/\_//--   exp.aerodyn.dep.  tel: (0)527 24 - 8669 / 8657 / 8444
              (*)  (*)    gooden at nlr.nl    fax: (0)527 24 - 8210
                                           http://www.nlr.nl/public/