Re: stuurgedrag ligfietsen

Joop Gooden scheef:
#Ik vraag mij af hoe het gesteld is met het stuurgedrag van
#ligfietsen. Kun je makkelijk met losse handen rijden? Zijn
#snelle uitwijkmanoeuvres mogelijk? Kom je goed door een
#S-bocht? Dat soort zaken.
#Zelf rijd ik nu ca. 5 jaar op een Flevobike.

Een Flevo is qua stuurgedrag natuurlijk onvergelijkbaar met
de doorsnee (achterwielaangedreven) ligfiets. In feite valt
er ueberhaupt weinig te zeggen over "het" stuurgedrag van
"de" ligfiets, vanwege het ontbreken van de traditionele
eisen waaraan de fiets zou moeten voldoen.

Ruwweg kun je zeggen dat als je ligt, je minder gemakkelijk
stuurcorrecties kunt uitvoeren door je zwaartepunt te
verplaatsen, oftewel met je bovenlichaam heen en weer te
gaan. Dat heeft nadelen voor het met losse handen rijden,
maar voordelen voor het rijden met de handen aan het stuur.
Koerscorrecties kunnen nu immers worden uitgevoerd door simpel-
weg aan het stuur te draaien.

Een treffend voorbeeld hiervan is het dicht langs de kant van
de weg rijden. Op een rechtopfiets wordt je als het ware naar
de rand van het asfalt toegetrokken en zit je uit alle macht
scheef op je fiets om maar niet in de berm te geraken; op een
ligfiets heb ik die ervaring veel minder.

In scherpe bochten kun je op een rechtopfiets "in de bocht gaan
hangen". Op een ligfiets kan dat niet, maar is de noodzaak ertoe
ook minder aanwezig vanwege het lagere zwaartepunt. Het vereist
weliswaar een iets andere stuurtechniek (met name het aansnijden
van de bocht is in het begin wat onwennig) maar dan zijn in
principe minstens net zulke snelle bochten mogelijk als op een
rechtopfiets (om over het probleem met trappers die de grond
raken bij doortrappen in te scherpe bochten nog maar te zwijgen).
Voor uitwijkmanoeuvres geldt in feite hetzelfde.

Persoonlijke ervaring: ik heb een eigen bouwsel met ondoordachte
framegeometrie (oud damesframe met klein voorwieltje), waarmee
bochten geen probleem zijn en zonder handen fietsen enigszins
mogelijk is. Mijn vriendin heeft een Jouta driewieler, dat is
een heel ander verhaal...

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-