Re: stuurgedrag ligfietsen

gooden at NLR.NL wrote:

> Ik vraag mij af hoe het gesteld is met het stuurgedrag van
> ligfietsen. Kun je makkelijk met losse handen rijden? Zijn
> snelle uitwijkmanoeuvres mogelijk? Kom je goed door een
> S-bocht? Dat soort zaken.

Ik rij op een lage racer rond en kan hiermee, dankzij het zeer lage zwaartepunt, zeer
spectaculair door bochten vliegen. Uitwijkmanoeuvres gaan uitmuntend. Ik denk je je in
z'n algemeenheid kunt stellen dat de meeste ligfietsen een beter stuurgedrag hebben dan
gewone fietsen. Vooral het lagere zwaartepunt maakt de ligfiets erg flexibel.

> Zelf rijd ik nu ca. 5 jaar op een Flevobike. Ik vind dat
> de besturing nog steeds relatief veel aandacht vraagt,
> tenminste voor de wat lastigere manoeuvres als snel
> uitwijken en S-bochten.

Mijn broer rijdt wel eens rond op een Flevobike (als z'n M5 een lekke band heeft bv). En
hij ervaart dan dezelfde beperkingen. Ik kan niet oordelen over de Flevobike, maar hij
heeft wel een paar incidenten gehad die erg gevaarlijk waren. Bijvoorbeeld: voet schiet
van pedaal, vervolgens met 35 km/u berm in en onderuit gaan. Verder hoor ik vaak dan de
stuurwijze van Flevobike inderdaad erg veel aandacht vraagt en dat bij klimmen met
bagage het voorwiel slipt. Overigens hoor ik ook heel veel positieve geluiden over dit
unieke ontwerp.

> Rechtuit is met losse handen geen
> probleem. Zo rijd ik meestal en het is erg gemakkelijk
> i.v.m. kaartlezen en andere handelingen waarbij je even
> twee handen nodig hebt. Verder is mijn ervaring dat het
> bij de flevobike absoluut noodzakelijk is dat beide voeten
> op de pedalen staan. Anders kom je snel in een onstabiele
> situatie. Als ik met een voet van het pedaal afschiet,
> resulteert dat meestal in een bloedstollende (en dus potentieel
> gevaarlijke) slingerbeweging

De Flevobike is een niet al te snelle comfortfiets. Wil je sneller en minder bezig zijn
met sturen, koop dan 'n korte wielbasis ligfiets. Een goeie kun je letterlijk met e'e'n
vinger besturen. Een lage racer is helemaal heerlijk, maar velen vinden de lage
zitpositie een probleem. Ik niet.

Danny Siepman
d.siepman at pi.net