Re: stuurgedrag ligfietsen

At 10:31 13/11/96 -0800, you wrote:

>Ik rij op een lage racer rond en kan hiermee, dankzij het zeer lage
zwaartepunt, zeer
>spectaculair door bochten vliegen. Uitwijkmanoeuvres gaan uitmuntend. Ik
denk je je in
>z'n algemeenheid kunt stellen dat de meeste ligfietsen een beter
stuurgedrag hebben dan
>gewone fietsen. Vooral het lagere zwaartepunt maakt de ligfiets erg flexibel.

Wat is dan de invloed van dat lage zwaartepunt? Kan je met een lage fiets
harder door de bochten dan met een hoge?
Mijn natuurkunde is een beetje roestig geworden, maar volgens mij heeft de
hoogte van het zwaartepunt niets te maken met hoe plat je door de bocht
gaat. De middelpuntvliedende kracht is een functie van de massa, de snelheid
en de straal van de bocht. Het gewicht is een functie van de massa en de
versnelling t.g.v. zwaartekracht. Deze twee krachten staan loodrecht op
elkaar. De helling is zodanig dat beide krachten elkaar in evenwicht houden,
d.w.z. dat de resultante van de twee door het steunpunt gaat. De afstand van
het zwaartepunt tot het steunpunt (het punt dus waar de wielen de weg raken)
komt in dit verhaal niet voor. De zijdelingse kracht op de wielen en dus de
benodigde grip van de banden is gelijk aan de middelpuntvliedende kracht en
dus ook niet afhankelijk van de hoogte van het zwaartepunt.

            middelpuntvliedende kracht <----. hoog zwaartepunt
                                       |   /|
                                       |  / |
                                       | /  |
                                       |/___v gewicht
                                       /
                                 <----.  laag zwaartepunt
                                 |   /|
                                 |  / |
                                 | /  |
                                 |/___v
                                 /
                           _____/_____   wegdek

Verbeter me als dit grote onzin is.
Misschien dat je door het lagere zwaartepunt wel makkelijker (sneller) in
een bocht kan gaan hangen en dat dat het gevoel van spectaculair bochtenwerk
verklaart (want dat gevoel is er zeker).
Maar ja, veel verstand heb ik er niet van.
Wat maakt overgens dat je op een fiets met losse handen kan rijden? Ik heb
een Challenge Cirrus en hoewel ik over het stuurgedrag heel tevreden ben kan
ik niet met losse handen rijden (niet dat ik daar veel behoefte aan heb).
Terwijl de Cirrus door de grote naloop van het voorwiel juist heel stabiel
rechtuit zou moeten kunnen rijden.

Jan Muller
jan.muller at glo.be