Re: stuurgedrag ligfietsen, losse handen

At 10:00 PM 11/17/96 +0100, you wrote:

>zwaartepunt, zeer
>denk je je in
>stuurgedrag hebben dan
>>

>Wat is dan de invloed van dat lage zwaartepunt? Kan je met een lage fiets
>harder door de bochten dan met een hoge?
>Mijn natuurkunde is een beetje roestig geworden, maar volgens mij heeft de
>hoogte van het zwaartepunt niets te maken met hoe plat je door de bocht
>gaat. De middelpuntvliedende kracht is een functie van de massa, de snelheid
>en de straal van de bocht. Het gewicht is een functie van de massa en de
> [...]
Ik ben bezig mijn eigem ligfiets te bouwen en ik heb naar verschillende
ontwerpen gekeken o.a. flevobike, challanger, batavus(lig/zitfiets), en
natuurlijk de gewone fietsen. Het is mij opgevallen dat de vrijloop van veel
ligfietsen groot is maar dat ze dan niet altijd stabiel zijn. Volgens mij is
de afstand tussen de stuur-as en de as van je gestuurde wiel ook belangrijk
voor  je stabiliteit. Het is namelijk de bedoeling dat je frame omhoog komt
als je je stuur verdraait; de zwaartekracht drukt dan je stuur weer rechtuit.
Ik ben nog bezig met de wiskundige uitwerking van het geheel.