Re: stuurgedrag ligfietsen

> [...]

> versnelling t.g.v. zwaartekracht. Deze twee krachten staan loodrecht op
> elkaar. De helling is zodanig dat beide krachten elkaar in evenwicht houden,
> d.w.z. dat de resultante van de twee door het steunpunt gaat. De afstand van
> het zwaartepunt tot het steunpunt (het punt dus waar de wielen de weg raken)
> komt in dit verhaal niet voor. De zijdelingse kracht op de wielen en dus de
> benodigde grip van de banden is gelijk aan de middelpuntvliedende kracht en
> dus ook niet afhankelijk van de hoogte van het zwaartepunt.

Eh.
Volgens mij kan ik hier geen speld tussen krijgen en heb je tamelijk gelijk.

> Misschien dat je door het lagere zwaartepunt wel makkelijker (sneller) in
> een bocht kan gaan hangen en dat dat het gevoel van spectaculair bochtenwerk
> verklaart (want dat gevoel is er zeker).

Ja. De factor traagheid speelt ook een rol: hoe hoger je zit, hoe moeilijker het wordt
de fiets meer rechtop of meer plat te leggen. Correcties nemen daarmee meer tijd in
beslag (je zwaait als het ware over een grotere afstand heen en weer, dan op 'n lage
racer). Doordat je meer tijd nodig hebt voor kleine correcties, kun je ook minder
risico's nemen. Als je eenmaal gaat op een gewone fiets is er geen redden meer aan, op
een lage racer maak je in eenzelfde noodsituatie tenminste nog een kans.

			o-----o  =zwaartepunt hoog
			|    /
			| b /
			o--o   = zwaartepunt laag
			| /
			|/
		   achteraanzicht

De af te leggen afstand a bij een bepaalde correctie is veel groter dan de af te leggen
afstand b bij dezelfde correctie.

Toch?

> Wat maakt overgens dat je op een fiets met losse handen kan rijden? Ik heb
> een Challenge Cirrus en hoewel ik over het stuurgedrag heel tevreden ben kan
> ik niet met losse handen rijden (niet dat ik daar veel behoefte aan heb).
> Terwijl de Cirrus door de grote naloop van het voorwiel juist heel stabiel
> rechtuit zou moeten kunnen rijden.
> Om maar even door te zagen over lage racers: ik heb een een met een balhoofdhoek van ca.
75 graden. Tamelijk normaal. Ik heb echter een voorvorkje met een relatief grote sprong
(pak weg 40 mm). Ik rij af en toe kilometers achtereen met losse handjes. Nu neem ik aan
dat de lange wielbasis en de lage zit bijdragen aan het gemak waarmee ik met losse
handen kan rijden. Ik heb nog nooit gehoord van een hoge ligfiets waarbij dit mogelijk
was (excl. fietsen volgens Flevobike stuursysteem). De Cirrus biedt deze mogelijkheid in
principe ook niet.
Volgens mij komt het doordat je horizontaal ligt en zo moeilijk je gewicht naar links en
naar rechts kunt verplaatsen. Ik kan dat wat beter, omdat ik meer tussen de wielen zit
en met minimale verplaatsingen van m'n gewicht al goed kan corrigeren.

Lijkt me.

Groeten,
Danny Siepman
d.siepman at pi.net