BOCHTENWERK

>Wat is dan de invloed van dat lage zwaartepunt? Kan je met een lage fiets
>harder door de bochten dan met een hoge?

Na en nee; even snel, maar met een laag zwaartepunt vlieg je er minder snel
uit door oneffenheden op het wegdek. Op een perfecte baan is het geen
probleem, maar de minste oneffenheid of een steentje levert je bij een hoog
zwaartepunt meer problemen op. Zoals uit je prachtige tekening blijkt,
hoeft een oneffenheid door de langer arm veel minder kracht uit te oefenen
om je onderuit te krijgen dan wanneer je een korte arm hebt door een laag
zwaartepunt. Een band zal met meer kracht opzij geduwd moeten worden omdat
je de '/' arm korter maakt.
Hier kan je terecht tegeninbrengen dat de verplaatsing door een lange arm
ook minder voelbaar is en daarom minder effect sorteert. Ik kan daar op
mijn beurt weer tegen inbrengen dat je een kleine stuurbeweging bij een
hoog zwaartepunt veel moeilijker kunt corrigeren, omdat je meer moeite hebt
om bij stuur correcites het gewicht aan een grote arm weer op z'n plaats
moet krijgen.

Kom op, discussieren maar!

ard