Re: stuurgedrag ligfietsen

> zwaartepunt, zeer
> denk je je in
> stuurgedrag hebben dan

 Jan Muller reageert:

> [...]
>                                        |/___v gewicht
>                                        /
>                                  <----.  laag zwaartepunt
>                                  |   /|
>                                  |  / |
>                                  | /  |
>                                  |/___v
>                                  /
>                            _____/_____   wegdek
>
> Verbeter me als dit grote onzin is.
> Misschien dat je door het lagere zwaartepunt wel makkelijker (sneller) in
> een bocht kan gaan hangen en dat dat het gevoel van spectaculair bochtenwerk
> verklaart (want dat gevoel is er zeker).

Ik denk dat daar wel eens de verklaring zou kunnen liggen. In feit spreek
je - in fietsrichting gezien - over een rotatie om het aanrakingspunt
met de weg als je de bocht ingaat. Bij bewegingen van een lichaam om een
rotatiepunt is er sprake van een axiaal traagheidsmoment J. Dit traagheids-
moment bepaalt de (hoek)versnelling om de langsas bij een gegeven moment
(dat bij het ingaan van de bocht voornamelijk bepaald wordt door de
zijdelingse verplaatsing van het zwaartepunt t.o.v. het aanrakingspunt
met de weg). Het traagheidsmoment is bij een twee keer zo hoge fiets
_ruwweg_ 4 maal zo groot. Bij een gelijk moment zal hij dan ook 4
keer zo langzaam rollen om de langsas (om in vliegtuigtermen te
spreken). Ik kan me voorstellen dat die fiets dan ook een stuk
slomer aanvoelt.

Bovendien maak je, voordat je de bocht ingaat, een destabilizerende
stuurbeweging de andere kant uit, waardoor je de bocht 'invalt'.
Dat gaat bijna ongemerkt. Om dezelfde dwarshelling op een hogere
fiets te bereiken zal ook deze zijdelingse uitwijking groter moeten
zijn. Ik stel me voor ruwweg evenredig met de hoogte van het zwaartepunt
boven het wegdek. Dus ook deze beweging kost meer tijd.

Is het trouwens door al deze effekten niet zo dat een lage ligfiets
nerveuzer gaat sturen, lage ligfietsers?

Overigens, is de wiskundige modellering van het fiets-gedrag geen peuleschil.
Diverse geleerden hebben zich hier het hoofd al over gebroken.
In het bovenstaande heb ik bv. de Coriolis-krachten op de draaiende
wielen niet genoemd. Ook die spelen een stabiliserende rol.

> Wat maakt overgens dat je op een fiets met losse handen kan rijden?

Nou, het soms even gemakkelijk. Er zijn van die dingen waar je soms
even twee handen voor nodig hebt (een lastige rits dichttrekken,
een kaart omvouwen, noem maar op). Ik heb er een hekel aan onnodig
te moeten stoppen (niet alleen voor zinloze stoplichten) dus vandaar
mijn behoefte om tijdelijk met losse handen te kunnen rijden.
--
Joop

        at                  Joop H.M.Gooden   Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
  Q/\_//--          at        NLR(NOP)-AX     p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL
  (*)  (*)    Q/\_//--   exp.aerodyn.dep.  tel: (0)527 24 - 8669 / 8657 / 8444
              (*)  (*)    gooden at nlr.nl    fax: (0)527 24 - 8210
                                           http://www.nlr.nl/public/