Re: stuurgedrag ligfietsen, losse handen

vlpvbak at dutlbcz.Ir.tudelft.nl Schreef:

> Ik ben bezig mijn eigem ligfiets te bouwen en ik heb naar verschillende
> ontwerpen gekeken o.a. flevobike, challanger, batavus(lig/zitfiets), en
> natuurlijk de gewone fietsen. Het is mij opgevallen dat de vrijloop van veel
> ligfietsen groot is maar dat ze dan niet altijd stabiel zijn. Volgens mij is
> de afstand tussen de stuur-as en de as van je gestuurde wiel ook belangrijk
> voor  je stabiliteit. Het is namelijk de bedoeling dat je frame omhoog komt
> als je je stuur verdraait; de zwaartekracht drukt dan je stuur weer rechtuit.
> [...]
Bij vrijwel alle fietsen gaat het frame niet hoog als je het stuur
draait, maar omlaag.Dit verschijsel wordt in het engels Fork flop
genoemd. Wiskundig ziet het er zo uit:
 r=wielstraal
s=vorksprong (afstand van draai-as tot wielas)
b=balhoofdshoek
g=stuuruitslag
h=hoogte van het punt midden tussen de patten van de voorvork tot de grond,fiets vertikaal

dan geldt:
h=r*sqrt(cos(b)^2+cos(g)^2*sin(b)^2)+(cos(g)-1)*s

(Ik hoop dat dit begrijpelijk is)

Ik ken maar 1 fiets die wel omhoog komt als je het stuur draait: de
Special. Deze fiets ziet uit als een Flevo, maar heeft een zeer grote
NEGATIEVE vorksprong, en daardoor ook een NEGATIEVE naloop
(voorloop?). Deze fiets berust voor zijn stabiliteit geheel op
vorkflop.
Voor belangstellenden heb ik een MathCad File met deze berekening
beschikbaar.

                  Merijn Wijnen
                  m.wijnen at ind.tno.nl

Job location:                       Private adress:
Oostsingel 209                      A. Petersweg 15
PB 5073                             2552 JZ The Hague
2600 GB Delft                       Tel: +70-3910367
Tel: +15-2608891
Fax: +15-2608846
                  The Netherlands