Re: stuurgedrag ligfietsen

Frank Bokhorst schreef:
> De Flevo bike en racer hebben een rubber demper (een soort diabolo
> ding) aan het stuur.  Hoe belangrijk is dat ding i.v.m. stuurgedrag?
> Is het alleen bedoeld om gemakkelijk te kunnen 'lopen' met je fiets,
> of heeft het een invloed op hoge/lage snelheid fietsen?   Heeft iemand
> ooit een Flevo gereden zonder demper, en wat is het verschil?

> Vraag is:  Zou die demper, met as op 45 graden ongeveer hetzelfde
> stuurgedrag geven als zonder demper, met as op 75 graden?

Ik heb gereden op een flevo-achtige met 55 graden balhoofdshoek en
een heel klein stuurdempertje. Naar mijn gevoel doet de stuurdemper
erg weinig. De Swingcycle is een Flevo-achtige fiets geheel zonder
stuurdemper. Volgens mij moet het zonder stuurdemper ook kunnen met
een kleine balhoofdshoek. Althans, dat hoop ik, want ik ben zelf een
lage racer aan het bouwen met een balhoofdshoek van 40 graden en
zonder stuurdemper.
Vraag: Heb je al eerder Flevo gereden. Het omval-effect kan namelijk
ook gewoon deel van het inleren op de Flevo zijn. Met 75 graden (veel
vboorkomend op Amerikaanse ontwerpen) is een Flevo veel gemakkelijker
te berijden, maar heeft het trappen ook veel meer invloed op het
sturen.

                  Merijn Wijnen
                  m.wijnen at ind.tno.nl

Job location:                       Private adress:
Oostsingel 209                      A. Petersweg 15
PB 5073                             2552 JZ The Hague
2600 GB Delft                       Tel: +70-3910367
Tel: +15-2608891
Fax: +15-2608846
                  The Netherlands