Re: stuurgedrag

Wouter:
> Het stuurgedrag van fietsen, en de gevolgen van geometrie
> veranderingen zijn uitgebreid bestudeert in de States.
> ... Bespaar je de moeite en doe goed literatuur onderzoek.

en Joop H.M. Gooden:
> Overigens, is de wiskundige modellering van het fiets-gedrag
> geen peuleschil. Diverse geleerden hebben zich hier het hoofd
> al over gebroken.

Beiden hebben gelijk, en juist daarom is de praktiese ervaring
ook van belang.  Zo heb ik besloten een verstelbaar prototype
ligfiets te bouwen, waarmee ik kan experimenteren.  Probleem
hiermee is dat je wel veel moet oefenen voor je een oordeel kan
leveren, want de ervaring van de fietser zelf speelt ook zo'n
grote rol!  Enfin, ik ga deze zomer met valhelm en allerlei
beschermende kleding leuk de theorie van het stuurgedrag op
proef stellen...

 Frank Bokhorst

email:  bokkie at psipsy.uct.ac.za
tel:    021 650-3708
fax:    021 689-7572
post:   Psychology Dept.,  University of Cape Town
        Rondebosch 7700,   South Africa