Re: met losse handen

> [...]
>ontwerpen gekeken o.a. flevobike, challanger, batavus(lig/zitfiets), en
>natuurlijk de gewone fietsen. Het is mij opgevallen dat de vrijloop van veel
>ligfietsen groot is maar dat ze dan niet altijd stabiel zijn. Volgens mij is
>de afstand tussen de stuur-as en de as van je gestuurde wiel ook belangrijk
>voor  je stabiliteit. Het is namelijk de bedoeling dat je frame omhoog komt
>als je je stuur verdraait; de zwaartekracht drukt dan je stuur weer rechtuit.
>Ik ben nog bezig met de wiskundige uitwerking van het geheel.
Vrijloop = naloop en dat ander wat je daar zegt dat geven we aan met vorksprong.

Naloop nader verklaard:
De naloop van een wiel kun je meten door
1. een lijn door het balhoofd naar de grond te trekken en
2. een lijn verticaal door je wielas naar de grond te trekken
de afstand hiertussen is waneer punt 2. -achter- punt 1. licht de naloop
van een wiel ligt punt 2. echter -voor- punt 1. dan spreken we over
voorloop.
De naloop van de meeste ligfietsen is 5-7 cm. dit hangt sterk af van het
type fiets (korte wielbasis, lange wielbasis, voorwiel aandrijving,
achterwiel aandrijving, e.d.).
                        o (wielas)   /  (balhoofdhoek)
                        |           / (of scharnier as)
                        |          /
                        |         /
                        |        /
                        |       /
                        |      /
                        |     /
                        |    /
                        |   /
                        |  /
                        | /
                        |/
                        /
                       /|
                      / |
                     /  |
--------------------------------------------- wegdek
                    |7cm| naloop

Vorksprong nader verklaard:
De sprong van een vork is de afstand tussen de scharnier as en de wiel as,
haaks op de balhoofdhoek gemeten.
Een vorksprong van 0 tot 3 cm is voor ligfietsen normaal.

                        |       |  (balhoofd hoek. (0 graden))
                        |       |*
                        |       |*
                        |- 3cm -|*
                        |       *
                        |       *
                        |      *    (dit voorbeeld heeft dus geen naloop)
                        |      *       ( maar 3cm voorloop)
                        |     *
                        |     *
                        |    *
                        |   *
                        | *     *=vork
               (wielas) o

De naloop zorgt voor rechtuit stabiliteit bij hogere snelheden terwijl de
vorksprong hetzelfde bij lagere snelheden doet.
Snelle fietsen hebben weinig naloop en weinig vorksprong, deze voelen bij
lage snelheden vaak wat zenuwachtig aan. (denk aan een rechtop-baanfiets)
Langzame fietsen hebben veel naloop en een grote vorksprong. deze zijn bij
hoge snelheden moeilijk de bocht om te krijgen. (denk aan een oma fiets)

Het grote verschil tussen een gewone fiets en een ligfiets wat betreft
stabiliteit komt voort uit het feit dat je bij een gewone fiets meer met je
lichaam kunt werken om de fiets in evenwicht te houden.
Een ander duidelijk verschil tussen de ligfiets en een gewone fiets is dat
een ligfiets veel meer druk op het voorwiel heeft waardoor de vorksprong
bij hogere snelheden nadelig gaat werken, deze wil de fiets dan te veel
rechtuit sturen en je kunt niet meer corigeren.

Ik hoop dat ik hiermee iets meer duidelijk heb gemaakt wat naloop en
vorksprong betreft. Hoewel dit een moeilijk punt blijft want ook wij
proberen dit altijd eerst in de praktijk uit waneer we een nieuwe fiets
ontwerpen.

Met vriendelijke groet
                        A. Vrielink
                                Flevobike, Dronten