Flevobike besturing

>De Flevo bike en racer hebben een rubber demper (een soort diabolo
>ding) aan het stuur.  Hoe belangrijk is dat ding i.v.m. stuurgedrag?
>Is het alleen bedoeld om gemakkelijk te kunnen 'lopen' met je fiets,
>of heeft het een invloed op hoge/lage snelheid fietsen?   Heeft iemand
>ooit een Flevo gereden zonder demper, en wat is het verschil?
Deze diabolo is vooral belangerijk bij het lopen met de fiets, het op de
standaard of ergens tegen aan zetten en bij lage snelheden (ongeveer onder
de 10km/u). Het probleem beschrijf je hieronder zelf al.

>Namelijk, ik zelf ben een ligfiets gebaseerd op de Flevo racefiets
>aan 't bouwen, maar momenteel zonder die demper.  Mijn ervaring
>was dat het op lage snelheid uiterst moeilijk was te vermijden dat
>het stuur 'omvalt'.  D.w.z. als het voorwiel links/rechts stuurt
>dan staat het ook niet meer vertikaal, met als gevolg dat het gewicht
>van de fiets het stuur nog meer laat afwijken, enz!  Dit komt door
>de zeer lage (45 graad) hoek van de Flevo stuur as.
Dit is de balhoofdhoek, deze is niet laag maar vlak (of juist schuin?)

>Het 'omval' effect vond ik zeer gevaarlijk, en besloot mijn ontwerp
>te veranderen:  Met 75 graden voelt het stabiel, maar nu kan ik het
>stuur niet meer goed bereiken, en moet ik een indirecte verbinding
>bouwen!
75 graden = 15 graden,  rechtop is 0 graden.

>Vraag is:  Zou die demper, met as op 45 graden ongeveer hetzelfde
>stuurgedrag geven als zonder demper, met as op 75 graden?
nee, dit zal totaal anders fietsen.
Een rechtere balhoofd hoek heeft tot gevolg dat de fiets makelijker is om
aan te leren maar minder betrouwbaar is bij hoge snelheden.
Ik zou niet te veel van de 45 graden af wijken, mocht je dit zelf willen
uitdokteren denk er dan aan dat je bij elke verandering eerst weer een paar
dagen moet wennen om het rieele verschil te merken.

Met vriendelijke groet
                        A. Vrielink
                                Flevobike, Dronten