Re: stuurgedrag ligfietsen

gooden at nlr.nl wrote:

> [...]
> slomer aanvoelt.
>
> Bovendien maak je, voordat je de bocht ingaat, een destabilizerende
> stuurbeweging de andere kant uit, waardoor je de bocht 'invalt'.
> Dat gaat bijna ongemerkt. Om dezelfde dwarshelling op een hogere
> fiets te bereiken zal ook deze zijdelingse uitwijking groter moeten
> zijn. Ik stel me voor ruwweg evenredig met de hoogte van het zwaartepunt
> boven het wegdek. Dus ook deze beweging kost meer tijd.
>
> Is het trouwens door al deze effekten niet zo dat een lage ligfiets
> nerveuzer gaat sturen, lage ligfietsers?

Danny Siepman reageert:

Nee, helemaal niet. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het minimale traagheidsmoment
een groot voordeel is. Je kunt dan tenminste supersnelle stuurcorrecties uitvoeren.
Verder rijdt ik op lange stukken doorgaans met 1 vinger aan het stuur. Sterker: met
losse handjes gaat ook best.

> Overigens, is de wiskundige modellering van het fiets-gedrag geen peuleschil.
> Diverse geleerden hebben zich hier het hoofd al over gebroken.
> In het bovenstaande heb ik bv. de Coriolis-krachten op de draaiende
> wielen niet genoemd. Ook die spelen een stabiliserende rol.

Corioliskrachten zijn toch zowat onmeetbaar klein? Bedoel je niet de gyroscopische
werking van de wielen (zie Sacha Knoop's verhaal)?