Re: Flevo

Andre Vrielink:

> 75 graden = 15 graden,  rechtop is 0 graden.

OK. Ik volg het Amerikaanse gebruik, waar 90 graden rechtop is.

> Een rechtere balhoofd hoek heeft tot gevolg dat de fiets makelijker
> is om aan te leren maar minder betrouwbaar is bij hoge snelheden.

Bedankt. Heel duidelijk gesteld.  Gelukkig is mijn prototype
verstelbaar!  Dus ga ik beginnen met een rechtere hoek om het
aan te leren (want ik durf echt nog niet snel te gaan), en dan
langzaam die hoek lager stellen.  Als experiment, wanneer ik ook
bij 45 graden op m'n gemak ben, zal ik weer terug gaan naar de
eerste stelling om de vergelijking te kunnen treffen.

Zelf-bouw tips:
--------------
In plaats van het Flevo balhoofd, gebruikt mijn verstelbaar ontwerp
een deel van een auto drijf-as (universal joint in 't Engels),
waardoor je de links-rechtse stuur beweging hebt, alsook de vertikale
hoek kan laten bewegen.  Echt nuttig, voor een knutselaar, zoiets!
Het is oer-sterk. Wel te zwaar voor alles behalve een prototype.

Ook, in plaats van een rubber blokje voor de vering, gebruik ik een
veer uit een auto start-motor (in 't Engels zeggen ze wel de 'Bendix')
Dat is een reuze dikke veer die om de as van sommige start-motors zit
om de schok op te nemen wanneer de motor inslaat.  Niet zo erg zwaar
van gewicht.  Wel, naar mijn gevoel precies zacht genoeg voor een
Racer model, zonder te veel beweging op-en-neer. Probeer het eens!

Frank Bokhorst

email:  bokkie at psipsy.uct.ac.za
tel:    021 650-3708
fax:    021 689-7572
post:   Psychology Dept.,  University of Cape Town
        Rondebosch 7700,   South Africa