Zelfverdediging op de ligfiets

At 10:00 5-12-96 +0100, you wrote:
> ik heb regelmatig last van auto's met
>grootlicht. Hoe is dat op een ligfiets. Volgens mij heb je dan nog sneller
>last van verblinding.

Klopt wel denk ik. Een pet met klep helpt wel, en verder probeer ik met mijn
polsspiegeltje de lichtbundels te reflecteren bij wijze van signaal: he dimme!
En mijn fietsbril heeft elke winter kleurloos kunststof dus die helpt niet.
Concentreer je op de rand van de weg vlak voor je of op de witte strepen om
op het juiste pad te blijven. Ga altijd wat trager rijden, want je kunt niet
ver vooruit kijken.

Soms durf ik dergelijke automobilisten wel eens wat schrik aan te jagen door
net te doen of ik recht op ze af ga fietsen. Maar met zelfverdediging op de
fiets moet je voorzichtig zijn. Laatst reed ik vlak langs een fietser die
niet aan de kant ging om hem schrik aan te jagen, bleef ik bijna met mijn
jas aan zijn remhandle hangen. Hij schrok wel, maar ik ook. Voor roepen ben
ik steeds te timide, al brandt het vaak op mijn lippen: "He slome, ga eens
aan de kant!".

Ik waarschuw ook altijd automobilisten met maar 1 voorlicht door te wijzen
en een vingertje op te steken. Maar of ze dat begrijpen?

Kortom: zelfverdediging op de fiets oftewel assertief fietsen ... boeiend
onderwerp?

Erno
p.j.j.mijland at kub.nl
http://www.dse.nl/bewoners/erno/