Re: Zelfverdediging op de ligfiets

p.j.j.mijland at kub.nl wrote:

> Erno wrote:

> Klopt wel denk ik. Een pet met klep helpt wel, en verder probeer ik met mijn
> polsspiegeltje de lichtbundels te reflecteren bij wijze van signaal: he dimme!
> En mijn fietsbril heeft elke winter kleurloos kunststof dus die helpt niet.
> Concentreer je op de rand van de weg vlak voor je of op de witte strepen om
> op het juiste pad te blijven. Ga altijd wat trager rijden, want je kunt niet
> ver vooruit kijken.******
> Kortom: zelfverdediging op de fiets oftewel assertief fietsen ... boeiend
> onderwerp?

> [...]

Welzeker een boeiend onderwerp.

Ik fiets nogal wat door het donkere Zeeland en veel Zeeuwen snappen niet hoe dat
hendeltje werkt om van groot naar klein licht te switchen. Aangezien het erg moeilijk is
(op (velige wijze) de aandacht te trekken van een aso met groot licht, acht ik het nog
altijd het beste met de zelfde wapens terug te knokken. Dat wil zeggen: zorg ervoor dat
je een fikse accu monteert met een halogeenstraler van vele Watt's. Eventueel zou je dan
zelfs kunnen denken aan een koplamp met groot en klein licht, bedienbaar vanaf je stuur.
Zo kun je een tegenligger waarschuwen dat ie je verblindt.
Nadeeltje is wel dat een beetje accu wel wat weegt. Het is dan ook zinnig om het geheel
loskoppelbaar te maken. Je rijdt immers meer bij daglicht dan duisternis.
Ik rij nog steeds bij het licht van een zeer zwak accu-halogeenlampje en wil graag
overstappen op een zwaarder iets. Heeft iemand tips? Het lijkt me in ieder geval een
goed idee niet te kiezen voor een peperduur kant-en-klaar accusysteem. Ik zie meer in
een losse accu (gooi ik gewoon in het bagagecompartiment van m'n lage racer) en een
losse halogeenstraler. Heeft iemand ervaring met knutselen met heavy licht? Wat kost
het?

Wat betreft assertief fietsen: Ik rij vaak enorm dom en oenig. Tenminste, ik doe alsof
ik dom en oenig ben. Als er weer eens een BMW komt aanrazen, ga ik vreselijk slingeren
en doe ik of ik voor het eerst op een ligfiets zit. Of ik rij juist enorm strak en maak
een plotselinge 'stuurfout'. Zeker op een lage racer kun je zeer vreemde bewegingen
maken die er altijd voor zorgen dat je ruim wordt ingehaald. Altijd voorzichtig handelen
natuurlijk. Als een inhalende auto jou heel ruim inhaalt en vervolgens een groepje
fietsers uit de andere richting schept, kun je niet echt spreken van een goed resultaat.

Strooien met middelvingers is link en levert alleen maar agressie op. Soms ga ik in
discussie met een ingeblikt persoon en blijf dan doorgaans ijzig kalm. Hiermee bereik
ije soms zelfs een 'sorry' bij de andere partij, iets dat je niet zal lukken met een
scheldpartij.

Fietsen in Nederland blijft behelpen. Zoveel fietsers en alleen maar hier en daar een
ondoordacht strookje fietspad. De overheid denkt nog steeds dat je grote hoeveelheden
snelverkeer kan laten samengaan met grote hoeveelheden langzaam verkeer.

Danny Siepman
d.siepman at pi.net