Re: Aandrijving Thijs Roeifiets?

BOKKIE at psipsy.uct.ac.za wrote:

> Hoe gaat de verbinding tussen ketting en wiel in de roeifiets?
> Van wat ik op een foto van de roeifiets kon uitmaken, moet de
> ketting over een 'freewheel' naaf (hoe heet dat in 't nederlands?)
> lopen zodat als je benen naar voren bewegen het wiel wordt
> aangedreven, maar niet bij het terug trekken van de benen.
>
> Dus, de 'freewheel' zorgt ervoor dat heen-en-weer beweging van
> armen en benen omgezet wordt in draaien van de achter-as.
> Heb ik dat goed begrepen?  Als dat zo is, maakt het veel lawaai?
>Frank

Dat maakt inderdaad lawaai, maar niet echt veel. Maar een roeifiets met kettingwiel
voelt ook niet echt lekker. Derk Thijs bouwt tegenwoordig alleen maar roeifietsen met
een ander, stiller systeem. Hier is de ketting volledig vervangen door een staalkabel en
is de aandrijving efficienter en stiller geworden. Bestaande fietsen met een gewoon
freewheel kunnen aangepast worden.

Danny Siepman
d.siepman at pi.net