Re: NLHPV Digest V01 #163

>Ik waarschuw ook altijd automobilisten met maar 1 voorlicht door te wijzen
>en een vingertje op te steken. Maar of ze dat begrijpen?

Grappig, dat doe ik soortgelijk: 1 oog afdekken met m'n hand (als was het
een koplamp) en met de ander hand met uitgestrekte wijsvinger naar die
kapotte lamp wijzen. Die automobilisten beschouwen hun roestbakje tenslotte
vaak als hun kind, en de parallel tussen oog en koplamp is dan mijnsinziens
makkelijk te trekken.

Overigens, als je verblind wordt, kan je met je handpalmen naar voren, je
vingers van beide handen met de toppen tegen elkaar aan en de duimen naar
bendeden een soort 'schotje' maken, waardoor je met je handen en linker arm
de lampen van de auto afdekt in je blikveld.

Het resterende deel van het blikveld is dan veel beter te zien, tenzij het
mistig is. Bovendien ziet de automobilist (als hij/zij tenmiste oplet) dat
je verblind wordt, dat je hem of haar niet meer kunt zien (want je dekt
tenslotte dat deel van je gezichtsveld af), en soms, ja soms, snappen ze
zelfs wat de oorzaak is.

ard