De auto ... vrijheid en 'automatisch denken'

Gisteren bij de VPRO een leuke uitzending over Nederland en de auto, waarin
o.a. een mooi contrast werd neergezet tussen de auto en de fiets. Ik vind
het eigenlijk jammer dat er zo'n strijd moet zijn. Ik ben door-en-door
fietser, maar in sommige gevallen pak ik ook de auto. We moeten met zijn
allen af van het 'automatisch' denken, waarmee ik bedoel:
- je moet van a naar b
- i.p.v. automatisch denken 'ik pak de auto' overweeg je wat de gunstigste
vervoerwijze is
- vervolgens kies je bewust voor fiets, voet, auto, trein etc.

Autorijden heeft anno 1996 in ieder geval weinig meer te maken met vrijheid:
- je kunt 200 maar je mag maar 30, 50, 70, 100, 120 (op de fiets mag je zo
hard je wilt), bewegingsvrijheid
- de files groeien dagelijks aan (op de fiets sta je nooit in de file),
bewegingsvrijheid
- de auto doet een aanslag op je financiele vrijheid (fietsen is oneindig
veel goedkoper)
- je kunt je auto maar zelden kwijt op de plek waar je moet zijn, de fiets
kun je bijna overal kwijt (al wordt dat hier en daar ook al moeilijker gemaakt)
- je hebt tijdens het rijden geen vrijheid om te doen wat je wilt, het
drukke verkeer eist al je aandacht ... op de fiets kun je op een rustig pad
je gedachten laten gaan
- ik associeer vrijheid ook met buitenlucht, direct contact met de
'elementen' ... heb je niet in de auto ...

Erno

e R n O  m I j L a N d
     erno at dse.nl