re: Re: Zelfverdediging op de ligfiets

De laatste tijd heb ik diverse soorten verlichting geprobeerd:

Versie 1: Kleinst verkrijgbare halogeenstralertje op de trapas van
een flevo racer, 6V2.4W lampje, 4 x 1.25V Nicad cellen in de buis
van de flevo racer. Redelijk licht maar iets te beperkte accucapaciteit
om echt van betrouwbaar licht te spreken. Bovendien was het halogeen
stralertje niet waterdicht en gingen de kontakten naar het lampje
roesten, slechte kwaliteit voor een te duur stralertje. Maar het geheel
heeft het wel twee jaar volgehouden.

Versie 2 kwam aan het rollen toen een lokale elektronicaboer kleine
loodaccu's in de ramsj deed. 20 piek voor een accuutje van 12V 6.5Ah
is het experimenteren waard dus ik monteerde een tweede halogeenstralertje
in serie met de al aanwezige en had zo dubbel licht bij een acculading
gedurende pakweg 16 uur. Helaas was de ontwikkeling bij niet genoemde
fabrikant laatste twee jaar alleen maar achteruit gegaan en hield het
tweede halogeenkopje het nog geen week vol of ik kon het zand, water
en roest er al uit kloppen.

Al peinzend over hoe het dan aan te pakken zat ik op de bank onder
m'n huiskamer halogeenspotjes... Jawel, versie 3 heeft nu een 12V20W
huiskamer halogeen lampje (er mist er nu dus een in de kamer) die het
op de accu van 6.5 Ah 4 uur vol moet houden. Een bak licht in ieder geval
maar wel met de voorziening in de garage dat de fiets aan de voeding
moet (maar dat was met de Nicad versie ook al).

Concluderend: Over de levensduur van de halogeenlampjes zelf ben ik
wel te spreken, de armatuurtjes die de heren fietsfabrikanten op de markt
brengen zijn echter verschrikkelijk slecht. Hoe lang een huiskamer lamp
het vol houdt weet ik nog niet maar het geheel is in ieder geval water/
zand/modder/smeer dicht. Wat het gewicht van een accu betreft, 2 kg tikt
wel weer aan maar zelfs wanneer je zelf maar 70 kg weegt is dat heel
relatief! Wat achterlicht betreft: LED's op twee kleine penlites houden
het bij mij al jaren uit en zijn een grote vooruitgang t.o.v. de bedrading
bij het klassieke achterlicht.

groetjes en experimenteer ze, Jaap van Bergeijk.

Jaap.vanBergeijk at user.aenf.wau.nl