Re: Aandrijving Thijs Roeifiets?

Danny Siepman antwoorde:
> Derk Thijs bouwt tegenwoordig alleen maar roeifietsen met
> een ander, stiller systeem. Hier is de ketting volledig
> vervangen door een staalkabel en is de aandrijving efficienter
> en stiller geworden.

Kan iemand dit nieuwe systeem voor mij uitleggen, of een ASCII
tekening maken ervan?

Verder weet ik wel van de 'sprag clutch' - dwz. een freewheel
die geen geluid maakt.  Is zoiets in gebruik op het nieuwe model?

Rede waarom ik vraag, is dat ik zelf aan 't knutselen ben met een
kabel aandrijving (geen roeifiets). Als je twee freewheels gebruikt
zoals hier (van boven gezien) op de as A-B:

             =|=---------L----------
             =|=---R----------------
              |  <--

Een tweede (losse) as Y-Y' saat verticaal, en het kabel loopt in
een lus eromheen boven en onder de as A-B, zoals hier van de rechter
kant gezien:

               -----R--------------=|= Y
           B (+)                    |
               --------------------=|= Y'

Zet je voeten L en R in een paar beugels aan het kabel in de
bovenste lus, en daarmee kan je trappen.  As A-B wordt altijd
aangedreven:  Een stoot met voet R werkt direkt op freewheel B.
Als je trekt met voet R, dan trekt die beugel het kabel om as Y
zodat freewheel A in werking komt.

Frank Bokhorst

email:  bokkie at psipsy.uct.ac.za
tel:    021 650-3708
fax:    021 689-7572
post:   Psychology Dept.,  University of Cape Town
        Rondebosch 7700,   South Africa