Re: NLHPV Digest V01 #164

Hallo Ligfietsers,

Ik ben blij dat er weer wat leven is op deze prachtige lijst.

Sorry, dat ik niet direct gereageerd heb, maar ik ben afhankelijk van EN het
universiteits netwerk EN studiedruk, vandaar. Maar ik hoop het hiermee weer
goed te maken. Maar is het volgende, als reactie op mijn mail:

IKKE>> >Althans is er nog iemand op deze lijst?

JG>Als we zo met elkaar omgaan zal deze lijst ueberhaupt geen lang leven
>beschoren zijn.
>--( )_------------------------------------------------------------------------
> (____)      Joop H.M.Gooden   Voorsterweg 31, 8316 PR Marknesse
>      _        NLR(NOP)-AX     p.o.box 153, 8300 AD Emmeloord - NL       at
> ----o----   exp.aerodyn.dep.  tel (0)527 248669 /fax (0)527 248210   --\\_/\Q
>              gooden at nlr.nl    http://www.nlr.nl/public/              (*)  (*)

Ik snap het probleem niet. Robert laat anderen duidelijk weten hoe hij er
over denkt, prima toch. Liever zo dan dat hij telleurgesteld de lijst
verlaat. Het had natuurlijk ook wat tactischer gekund. Bijvoorbeeld door
zelf een nieuw, boeiender onderwerp aan te snijden. Maar als lid van welke
lijst dan ook moet je je kunnen neerleggen bij bepaalde discussies. Gelukkig
duren dergelijke discussies nooit lang. Een beetje pit, kan heus geen kwaad,
zolang het geen persoonlijke hetze wordt.

>Welzeker een boeiend onderwerp.
>
>Ik fiets nogal wat door het donkere Zeeland en veel Zeeuwen snappen niet
hoe dat
>hendeltje werkt om van groot naar klein licht te switchen. Aangezien het
erg moeilijk is
...SNIP...

Ik ben dus niet de enige. Mooi. Ik vindt zelfverdediging ook boeiend. En de
tips van Erno en Danny bevallen me prima. Het idee van krachtige verstralers
zie ik zelf niet zo zitten, lijkt een beetje op een wapenwedloop. Nee, ik
zoek het liever in "'corrigerend" gedrag.

>Wat betreft assertief fietsen: Ik rij vaak enorm dom en oenig. Tenminste,
ik doe alsof
>ik dom en oenig ben. Als er weer eens een BMW komt aanrazen, ga ik
vreselijk slingeren
...SNIP...

Dat doe ik nooit. Misschien durf ik dat niet. Maar het is meer dat dat m'n
eer te na is. Is gooi het liver over de andere boeg, dat 'ze' me toch niet
kunnen pakken omdat ik wendbaarder en behendiger ben. Cross dan express
ergens handige tussen door. Of ik daarmee dumbo's wakker maak, wie zal het
zeggen.

>Strooien met middelvingers is link en levert alleen maar agressie op. Soms
ga ik in
>discussie met een ingeblikt persoon en blijf dan doorgaans ijzig kalm.
Hiermee bereik
>ije soms zelfs een 'sorry' bij de andere partij, iets dat je niet zal
lukken met een
>scheldpartij.

Vrienden van mij hadden in hun bukfietsperiode (door hun de analoge fiets
genoemd ;-) ) de tacktiek om met de vlakke hand een klap op het dak van een
auto te geven. De bestuurder schikt zich kapot en er is nooit schade. Vooral
bij afsnijden, blokkeren van de weg, etc. zeer effectief. Ligfietser kunnen
natuurlijk niet bij het dak, maar zou het op een portier ook niet werken?

>Fietsen in Nederland blijft behelpen. Zoveel fietsers en alleen maar hier
en daar een
>ondoordacht strookje fietspad. De overheid denkt nog steeds dat je grote
hoeveelheden
>snelverkeer kan laten samengaan met grote hoeveelheden langzaam verkeer.

Ik heb wel eens bedacht dat de simpelste maatregel om het fietsen veiliger
te maken zou zijn de "wet' dat er voor elke km (nieuw) geasfalteerde weg
voor auto's ook een km geasfalteerd fietspad aangelegd moet worden. Waar leg
je de grens tussen snel en minder snel verkeer. Op andere lijsten, zoals
eurobike en touring krijg je juist discussie over de "gevaarlijke" trage
mede fietsers, die te langzaam fietsen, slingeren, zonder aanwijzing
afslaan, etc.

Marten