Re: Aandrijving Thijs Roeifiets?

Frank Bokhorst schreef:
#Danny Siepman antwoorde:
#> Derk Thijs bouwt tegenwoordig alleen maar roeifietsen met
#> een ander, stiller systeem. Hier is de ketting volledig
#> vervangen door een staalkabel en is de aandrijving efficienter
#> en stiller geworden.
#Kan iemand dit nieuwe systeem voor mij uitleggen, of een ASCII
#tekening maken ervan?

In hoeverre het freewheel volledig verdwenen is weet ik niet, maar het
komt er in ieder geval op neer dat er nu geen ketting over een tandwiel
loopt maar een staalkabel om een klos is gewikkeld. In feite berust
de aandrijving dus op wrijving tussen staalbale en klos.

#Reden waarom ik vraag, is dat ik zelf aan 't knutselen ben met een
#kabel aandrijving (geen roeifiets). Als je twee freewheels gebruikt
#(...)
#Een tweede (losse) as Y-Y' staat verticaal, en het kabel loopt in
#een lus eromheen boven en onder de as A-B, (...)
#Zet je voeten L en R in een paar beugels aan het kabel in de
#bovenste lus, en daarmee kan je trappen.

Dit levert en passant de mogelijkheid tot een CVT-variant:
op de een of andere manier moet je dan het aangrijpingspunt van de kabel
t.o.v. je voet traploos varieren.

Marcel.
 X   drs. Marcel Wijkstra                            wijkstra at fwi.uva.nl
-