Re: Aandrijving Thijs Roeifiets

Marcel Wijkstra schreef:
> F.B. schreef:
> #Reden waarom ik vraag, is dat ik zelf aan 't knutselen ben met een
> #kabel aandrijving (geen roeifiets). Als je twee freewheels gebruikt
> #(...)
> #Een tweede (losse) as Y-Y' staat verticaal, en het kabel loopt in
> #een lus eromheen boven en onder de as A-B, (...)
> #Zet je voeten L en R in een paar beugels aan het kabel in de
> #bovenste lus, en daarmee kan je trappen.
>
> Dit levert en passant de mogelijkheid tot een CVT-variant:
> op de een of andere manier moet je dan het aangrijpingspunt van de kabel
> [...]

Sorry, maar dat snap ik niet.

Zoals ik het uitlegde is er maar een versnelling mogelijk wanneer
A-B de as van het wiel zou zijn.  Je zou wel A-B indirect met het
wiel kunnen verbinden door een tweede ketting met derailleur maar
dat is geen CVT...

Of bedoel je zoiets:

                 <--> voet Y
                       /
  <--> kabel - - - - -/  X
                     /
                    /
         vast punt +  Z

waar je de afstanden Z-X-Y zou kunnen varieren?

Frank Bokhorst

email:  bokkie at psipsy.uct.ac.za
tel:    021 650-3708
fax:    021 689-7572
post:   Psychology Dept.,  University of Cape Town
        Rondebosch 7700,   South Africa