Verlichting

In mijn zoektocht naar DE verlichting kwam ik, na veel bronnen te hebben
geraadpleegd, tot de volgende conclusies die ik opbouwde aan m'n ligfiets.
Let wel: ik heb niet de bedoeling om hiermee een "oorlog" op te starten
met adepten van batterij-verlichting. Het is een persoonlijke mening/keuze
inzake mijn ideale fietsverlichting.

1. Zorg voor een degelijke, niet-slippende dynamo. Batterijverlichting is
te omslachtig en in elk geval niet milieuvriendelijk.

2. Als voorlicht kies je een halogeenlampje, omwille van de lichtsterkte.
Als die niet in je dynamo (bvb. AXA HR) zitten ingebouwd, bescherm je het
lampje best tegen overspanning met twee zenerdioden (verlengt de
levensduur).

3. Als achterlicht lijkt me ideaal een verlichting met twee rode
super-luminosity LED's. Deze zijn gebouwd op een schakeling met als
stroomvoorziening de dynamo, en als backup een electrolytische condensator
van 1 Farad. Deze zorgt ervoor dat je achterlicht bij stilstand nog een
10-15 minuten fel blijft nabranden. Zeker genoeg voor kruispunten e.d.
De schakeling biedt grote voordelen: geen geknoei met accu's of
batterijen, geen (in Belgie althans) verboden en ondoelmatige
"knipperled's", nooit meer vervangen van lampjes en tenslotte: de SL-Led's
zijn nog feller dan het tradionele achterlicht.
De schakeling werd beschreven in Elektuur februari '95 en is eenvoudig
zelf te bouwen.

4. Zorg zeker voor een dubbele bedrading naar je lichten (stroomvoerende
leiding en massa). Als je de fiets als massa neemt, loopt er vroeg of laat
zeker iets mis.

Geert