> #
> #                 <--> voet Y
> #                       /
> #  <--> kabel - - - - -/  X
> #                     /
> #                    /
> #         vast punt +  Z
> #
> #waar je de afstanden Z-X-Y zou kunnen varieren?
>
> Ja. Om precies te zijn: Z-Y is een vaste afstand, en X kan daartussen
> heen en weer bewogen worden. Op die manier is de kabelverplaatsing
> minimaal 0 en maximaal gelijk aan de voetverplaatsing (beide
> horizontaal gemeten).

OK, een schitterend idee!  Behalve dit: zij-oppervlakte is groter
geworden, als je het geheel wil stoomlijnen binnen een sigaar-vormige
kap zoals op die foto van de Thijs roeifiets op www.ihpva.org
(rowbike2.jpg).  Dit is in mijn opvatting het grote voordeel van
een ontwerp waar je voeten in rechte lijn bewegen.  Een kleinere
zij-oppervlakte zou minder last van zij-winden bieden.

Maar de roeifiets heeft een stuur dat hoger is dan je knieen, wat
dus een dikke sigaar eist. Met staaf Z-Y is dat ook zo, zelfs met
stuur onder het zadel.  Met voeten in beugels aan de kabel zelf,
in rechte lijn heen-en-weer trappen zonder roeien, en een
naafversnelling, kan je die 'sigaar' puntiger maken.

Frank Bokhorst

email:  bokkie at psipsy.uct.ac.za
tel:    021 650-3708
fax:    021 689-7572
post:   Psychology Dept.,  University of Cape Town
        Rondebosch 7700,   South Africa