Re: Verlichting

Geert.VandeWiele at rug.ac.be wrote:

> 1. Zorg voor een degelijke, niet-slippende dynamo. Batterijverlichting is
> te omslachtig en in elk geval niet milieuvriendelijk.
>Ik raad als dynamo de Nordligt (Nordlight, weet ik veel) aan. Dit is een erg dure
dynamo, maar wel loeigoed. Hoog rendement, geringe loopweerstand, slipt nooit en kan ook
op de velg lopen (fijn bij racebandjes). Voor je f 55,- krijg je dus heel wat. Bovendien
zit er drie jaar garantie op.

> 2. Als voorlicht kies je een halogeenlampje, omwille van de lichtsterkte.
> Als die niet in je dynamo (bvb. AXA HR) zitten ingebouwd, -knip-

Ik snap niet dat er nog iemand gebruik maakt van AXA HR-dynamo's. Wat zijn die dingen
slecht zeg. Nog duur ook. Ik heb in het verleden enkele exemplaren volledig gemold toen
ik eens flink doorreed. De fietsenmaker wist me te vertellen dat AXA inderdaad wel HR
is, maar dat het loopwerk niet deugt. Zo zie je maar: een beetje goede reclamecampagne
en wat goede recensies en iedereen is overtuigd van je produkt. In het blad Fiets werd
de dynamo de hemel in geprezen en de Nordligt de grond in geboord. Nordligt betaalde
zeker niet genoeg.